Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy koncepcja pracy na stanowisko dyrektora szkoły musi być opatrzona podpisem na każdej stronie?
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej, Dz.U. z 2017 r., poz. 1587, kandydat na dyrektora ma obowiązek złożenia uzasadnienia przystąpienia do konkursu oraz koncepcji funkcjonowania i rozwoju publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki. Przepisy nie stanowią, że podpis kandydata musi zostać złożony na każdej stronie koncepcji funkcjonowania i rozwoju placówki; wystarczający jest więc podpis na końcu dokumentu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel języka polskiego chciałby prowadzić indywidualny program nauki dla ucznia klasy pierwszej. W związku z powyższym, proszę o wyjaśnienie jaki jest zakres obowiązków nauczyciela opiekuna ucznia? Czy nauczycielowi przysługuje dodatkowa godzina z uczniem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje, jakie zmiany w statutach szkół miały się pojawić w ostatnim czasie, szczególnie do 31 sierpnia 2015 r. Mam mieć przeprowadzoną kontrolę przez kuratorium oświaty.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 1 po I semestrze został przyjęty do innej szkoły. W tej szkole od początku roku jest realizowany przedmiot plastyka, który w pierwotnej szkole zaplanowany był do realizacji w klasie II.
PYTANIE: Jak na koniec roku sklasyfikować tego ucznia z przedmiotu plastyka? (uczeń realizował go tylko w II semestrze)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Cytat z Państwa strony "Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
albo
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartego w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi."
Czy oznacza to, że dyrektor szkoły masowej może zatrudnić na stanowisku pedagoga szkolnego absolwenta pedagogiki specjalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ostatnio zadałam pytanie na które otrzymałam poniższą odpowiedź jednakże proszę o jakąś opinię wyroku sądu jeśli jest ponieważ mam dwie rozbieżne odpowiedzi:( Proszę o informację czy dyrektor, którego pensum Uchwałą Rady Gminy ustalił jako 3 może mieć godzin ponadwymiarowych 9 ? Zgodnie z kartą nauczyciela nie można mieć powyżej 0,5 etatu ? Czy dyrektorzy prowadzą lekcje w ramach godzin 18? Dyrektor, który korzysta z obniżki pensum do 3 godzin z racji ilości zadań związanych z kierowaniem szkołą samorządową, może mieć tylko 1,5 godzin ponadwymiarowych, ponieważ 3 godziny (obniżone pensum) stanowią podstawę obliczeń limitu godzin ponadwymiarowych, określonych w art. 35 w zw. z art. 42 ust. 6 i art. 42a ust. 3 KN. Obniżenie pensum do 3 godzin oznacza, że w ramach zatrudnienia na pełen etat zamiast 18 godzin dydaktycznych, dyrektor realizuje 3 godziny bezpośrednio z uczniami (art. 42 ust. 2 pkt 1 KN). Inna odpowiedz prawnika brzmi: Jeżeli dyrektor korzysta, ze zniżki pensum i jego wymiar wynosi 3 godziny to maksymalny wymiar godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, a więc 9 godzin (1/2 z 18 godzin). Bez znaczenia jest to, że nauczyciel ten z racji pełnionej funkcji ma obniżony wymiar zajęć do 9 godzin. Należy jednak zaznaczyć, że decyzja w sprawie liczby godzin ponadwymiarowych dla dyrektora wymaga zatwierdzenia przez organ prowadzący szkołę w ramach zatwierdzania arkusza organizacyjnego szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe