Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy mogłam wręczyć pracownikowi notatkę służbową, za nie dostarczenie planu pracy na zebranie z nadzoru? Pracownikowi to zadanie zleciłam słownie, a nie na piśmie.
Przepisy prawa oświatowego nie regulują szczegółów pracy szkoły. Dyrektor jest kierownikiem dla zatrudnionych pracowników, przewodniczącym rady pedagogicznej, co oznacza, że korzysta ze swoich kompetencji ustawowych w celu dyscyplinowania pracy, podejmuje decyzje i realizuje zadania z planu nadzoru wg swojej koncepcji.Dyrektor szkoły bowiem w szczególności: 1) kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz; 2) sprawuje nadzór pedagogiczny; 3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne; 4) realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących; 5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki; 6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę; 7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych; 8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych; 9) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki; 10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia; 11) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii sa-morządu uczniowskiego. 3. Przepis ust. 2 nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. 4.Dyrektor szkoły lub placówki skreśla ucznia z listy uczniów na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia. 5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki; 2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki; 3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki. 6. Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
Podstawa prawna:USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Załącznik do obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 10 maja 2018 r. (poz. 996)), w szczególności art. 68.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w liceum plastycznym, które wchodzi w skład ZSO przedmiotu "techniki graficzne" moze uczyć nauczyciel, który uzyskał takie uprawnienia na studiach podyplomowych, czy musi to być tylko absolwent szkół artystycznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kilkunastu uczniów naszej szkoły (szkoła ponadgimnazjalna) jest jednocześnie pod opieką internatu prowadzonego przez inną szkołę średnią. W ostatnich dniach kierownik i nauczyciele tego internatu zwrócili się z prośbą o uzyskanie dostępu do danych poszczególnych wychowanków - "dotyczy analizy ocen, zachowania, uwag oraz frekwencji szkolnej, jak i ogólnego funkcjonowania w szkole". Czy nasza szkoła może udzielić wychowawcom internatu takich informacji o naszych uczniach, a ich wychowankach? Jeśli tak, to kto to powinien robić (Wychowawca, Pedagog, Dyrektor?)? Czy szkoła powinna być pisemnie upoważniona przez rodziców lub opiekunów uczniów-wychowanków? Czy w szkole powinna istnieć jakaś procedura określająca sposób i zakres przekazywania takich informacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z nowym ramowym planem nauczania tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć edukacyjnych wynosi w gimnazjum: kl. I - 29, kl. II - 30, kl. III - 31. Czy ta liczba godzin może być zwiększona o 3 godz. tygodniowo przyznane przez organ prowadzący (paragraf 3.1 rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wychowawca złożył wniosek o wydłużeniu etapu edukacyjnego dla ucznia w klasie III szkoły podstawowej specjalnej, otrzymano pozytywną opinię zespołu zgodnie z prawem oświatowy ale rodzic nie wyraził zgody na wydłużenie. Co można zrobić w tej sprawie gdy dziecko jest dopiero kila miesięcy w szkole specjalnej i ma trudności w opanowaniu wymagań?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim i niepełnosprawność ruchowa- jeździ na wózku) spełnia obowiązek szkolny w ORW, spełnia go na podstawie decyzji dyrektora szkoły rejonowej. Czy uczeń taki zdaje egzaminy klasyfikacyjne i jak taki egzamin powinien wyglądać, jeżeli ma problemy w komunikacji i pisaniu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe