Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel, który pełni funkcję Społecznego Inspektora Pracy (SIP) może jednocześnie pełnić funkcję prezesa ogniska Związku Nauczycielstwa Polskiego? Czy te dwie funkcje nie kolidują ze sobą (pełnione przez tę samą osobę w tym samym zakładzie pracy)? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015r. poz. 567) społecznym inspektorem pracy może być pracownik danego zakładu pracy, który jest członkiem związku zawodowego i nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu pracy. Zakładowe organizacje związkowe mogą postanowić, że społecznym inspektorem pracy może być również pracownik zakładu pracy nie będący członkiem związku zawodowego. Społecznego inspektora pracy w szkole wybierają (i odwołują) pracownicy szkoły na okres 4 lat na wniosek odpowiednich struktur międzyzakładowych organizacji związkowych (art.6 ust.1 ustawy). Przepis art. 26 pkt 4 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015r. poz.1881) stanowi, że do zakresu działania zakładowej organizacji związkowej należy kierowanie działalnością społecznej inspekcji pracy i współdziałanie z państwową inspekcją pracy. Społeczna inspekcja pracy może funkcjonować tylko w tych szkołach, w których funkcjonują związki zawodowe.
Nauczyciel, który pełni funkcję społecznego inspektora pracy może jednocześnie pełnić funkcję prezesa ogniska Związku Nauczycielstwa Polskiego. Należy nadmienić, iż do rozstrzygania sporów na tle prawidłowości wyborów społecznego inspektora pracy i ich zgodności z prawem nie jest upoważniony żaden organ kontroli zewnętrznej (sądowy, Państwowej Inspekcji Pracy, organ prowadzący czy pracodawca). Stąd też decyzja pracowników o wyborze społecznego inspektora pracy jest ostateczna i podważanie jej przez organ zewnętrzny byłoby naruszeniem prawa (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 9 listopada 1995r- III P.O. 16/95 OSN Zbiór Urzędowy 1996r. nr 12 poz.176).
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015r. poz. 567).
2. Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015r. poz.1881).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przyjęcie sześciolatka do I klasy, który otrzymał dokument gotowości szkolnej (ukończył roczne przygotowanie przedszkolne) może odbyć się tylko na podstawie decyzji dyrektora, czy konieczna jest opinia PPP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej zwrócili się do mnie o powołanie w szkole Rzecznika praw ucznia. Czy w związku z tym powinnam wprowadzić adnotację w Statucie szkoły? Czy jest jakaś podstawa prawna powołania takiego stanowiska? Czy to musi być nauczyciel?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Men z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci opinię o wczesnym wspomaganiu wydajemy po złożeniu wniosku przez rodzica "od chwili wykrycia niepełnosprawności". Czy owe "niepełnosprawności" należy rozumieć jak w przypadku niepełnosprawności uprawniających Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne do wydania orzeczenia do kształcenia specjalnego, czyli: 1) niesłyszących, 2) słabosłyszących, 3) niewidomych, 4) słabowidzących, 5) z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, 6) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, 7) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, 8) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, 9) z niepełnosprawnościami sprzężonymi), czy też bardziej liberalnie, np. w przypadku dziecka z podejrzeniem Fas, zaburzeń integracji sensorycznej, czy nadpobudliwości psychoruchowej? Kiedyś na szkoleniu w odpowiedzi na moje pytanie uzyskałam odpowiedź: "to zespół orzekający podejmuje decyzje". Oczywiście, że tak, ale na podstawie czego, jakiego przepisu? Czasami rodzice posiadający orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez zespół ds. orzekania o niepełnosprawności oczekują od Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej wydania opinii o wczesnym wspomaganiu, zwłaszcza, gdy orzeczenie ma symbol 12-C czyli całościowe zaburzenia rozwojowe. Niedawno podczas szkolenia dla Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, wśród członków zespołów orzekających toczyła się ostra dyskusja sprzecznych interpretacji "niepełnosprawności", proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w wieku 4 lat uczęszcza do przedszkola niepublicznego. Posiada opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju od dnia 01 września 2016 r. (zajęcia są realizowane w wymiarze 8 godzin/ miesięcznie). 1 grudnia dostarczono orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (niedosłuch)- jaką dodatkową dokumentację należy prowadzić? Czy indywidualne zajęcia można wpisywać w dzienniku ogólnym grupy przedszkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Przedszkole niepubliczne może otrzymać 100 % dotacji? Nasze przedszkole niepubliczne powstało rok temu, gmina ma wyłącznie tylko jedno przedszkole publiczne i nasze niepubliczne, na wiosnę nie ogłoszono przetargu o dotację 100%. Rodzice, gdy dowiedzieli się, że w naszym przedszkolu nie ma złotówki napisali petycje do Rady Gminy w miesiącu sierpniu, Rada która zebrała się we wrześniu jest przychylna do przekazania 100% dotacji, do naszego przedszkola uczęszcza 30 dzieci. Rada Gminy nie wie w jaki sposób prawny przekazać dla dzieci dotację w 100% od miesiąca października i jak załatwić to od strony prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe