Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel może nie otrzymać dodatku motywacyjnego pomimo, że spełnia kryteria ujęte w uchwale Rady Gminy?
To dyrektor szkoły decyduje, czy przesłanki wymagane do przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego zostały spełnione. Jeżeli nauczycielowi został już dodatek motywacyjny przyznany, to organ prowadzący nie może wprowadzić w regulaminie możliwości wstrzymania lub zawieszenia wypłaty dodatku motywacyjnego. Nauczycielowi można ewentualnie nie przyznać dodatku motywacyjnego na kolejny okres, po dokonaniu oceny, że jego praca i postawa za tym nie przemawiają. Nie można natomiast odebrać dodatku motywacyjnego w okresie, na który został przyznany.Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego
Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego określa w § 6 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Do ogólnych warunków przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego należą:
- osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym;
- osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze;
- wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania;
- zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela (tzw. godzin karcianych);
- szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem;
- realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej.
Szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego
Natomiast określenie szczegółowych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego oraz jego wysokości, stosownie do art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, pozostaje w kompetencji organu prowadzącego. Organ prowadzący określa warunki przyznawania tego dodatku w trybie stosownej uchwały (regulamin wynagradzania). O tym, kto może przyznawać dodatek decyduje także regulamin wynagradzania nauczycieli wydany przez organ prowadzący.
Dyrektor szkoły decyduje, czy przesłanki wymagane do przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego zostały spełnione
W praktyce uznać należy, że kompetencja do przyznawania takiego dodatku (lub nie) powinna leżeć w gestii dyrektora szkoły. Co oznacza, że to dyrektor decyduje, czy zostały spełnione przesłanki ogólne określone w rozporządzeniu i szczegółowe, wskazane w uchwale organu prowadzącego.
W tym miejscu warto wskazać, że jeżeli nauczycielowi został już dodatek motywacyjny przyznany, to organ prowadzący nie może wprowadzić w regulaminie możliwości wstrzymania lub zawieszenia wypłaty dodatku motywacyjnego nawet nauczycielowi, który z własnej winy zaprzestał realizacji zadań, za które dodatek został przyznany.
Nauczycielowi można ewentualnie nie przyznać dodatku motywacyjnego na kolejny okres, po dokonaniu oceny, że jego praca i postawa za tym nie przemawiają, nie można natomiast odebrać dodatku motywacyjnego w okresie, na który został przyznany.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Burmistrz Gminy przywołując między innymi Art. 44 omawianej Ustawy wydał Zarządzenie w sprawie aktualizacji podstawowej kwoty dotacji dla niepublicznych przedszkoli (…), którego to zgodnie z Ustawą dokonuje się w październiku(art. 44 ust.1 pkt.2). Wysokość październikowej aktualizacji jest znacząco mniejsza( 10% w skali roku) niż wskazana w miesiącu pierwszej aktualizacji, dokonanej w kwietniu.
Czy zgodnie z powyższym stosując art. 44 należy nawiązać do art. 43 ust. 2 pkt.2 i zastosować w tym przypadku zapisy art. 43 ust.3 pkt. 2, który mówi iż zaktualizowana kwota dotacji obowiązuje od pierwszego dnia listopada?
Tym samym gmina nie może zastosować wstecz październikowej aktualizacji wysokości stawki dotacji dla niepublicznych przedszkoli od 1 stycznia i co za tym idzie nie może pomniejszyć kolejnych transz dotacji o różnicę powstałą w wyniku aktualizacji?
Czy jednak ma tu zastosowanie przepisy art. 43 ust.4 i 5 i kolejne transze dotacji pomniejszane są o powstałą różnicę ale tylko maksymalnie o 25% należnej wg nowej stawki części dotacji?
(w przypadku październikowej aktualizacji stawki dotacji, średnia arytmetyczna części dotacji za listopad i grudzień (listopad +grudzień/2) może się zmniejszyć maksymalnie o 25% średniej arytmetycznej części dotacji przekazanych od stycznia do października (styczeń+luty+…+październik/10). Tym samym budżet przedszkola może zostać uszczuplony tylko o 25% średniej wyliczonej z części dotacji przekazanych, a nie jak praktykują gminy 25% z całej sumy przekazanej dotacji)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Integracyjna klasa I stworzona w sierpniu 2022 r. ma 5 uczniów z orzeczeniami. Jedna uczennica z niepełnosprawnością sprzężoną – niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym oraz niepełnosprawność ruchowa (autyzm, w tym zespół Aspergera). Zatrudniony jest nauczyciel dla tej uczennicy w wymiarze 19h tygodniowo. W orzeczeniu zalecono zatrudnienie dodatkowo nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej – uczeń takowego nie ma. Nauczyciel przydzielony do uczennicy z niepełnosprawnością umiarkowaną kończy studia z zakresu pracy z dziećmi z zespołem Aspergera. Troje uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim.
Czy należy dodatkowo do tej klasy zatrudnić nauczyciela współorganizującego proces kształcenia? Liczba godzin nauczyciela musi być taka sama, co liczba zajęć edukacyjnych uczennicy z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną? Czy ten sam nauczyciel współorganizujący proces kształcenia może być przydzielony jednocześnie dla pozostałych 5 uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie gimnazjum posiadający orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o upośledzeniu intelektualnym w stopniu lekkim mogą kontynuować naukę w ogólnodostępnych szkołach ponadgimnazjalnych czy jedynie w ośrodkach szkolno-wychowawczych?
Czy istnieją jakieś przepisy w tej kwestii, czy zależne jest to od szkoły? Czy praktyka nieprzyjmowania takich uczniów z tłumaczeniem, że jest takie ustalenie między szkołami, iż powinni oni kontynuować naukę w ośrodkach szkolno-wychowawczych jest zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę na przyszły rok zaplanować 6godz. pedagoga specjalnego w szkole podstawowej liczącej 181 uczniów jest 4 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i 1 opinia o wczesnym wspomaganiu oraz ok. 16 opinii.Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kwalifikacje do nauczania języka obcego w przedszkolu. Czy może uczyć języka obcego nauczyciel, który nie ma przygotowania do nauczania wczesnoszkolnego i do nauczania w przedszkolu, ale oczywiście może uczyć w klasach 4-6 SP i Gimnazjum? I druga część pytania czy nauczyciele w przedszkolu, jeśli odmówią przystąpienia do kursów j.obcego będą musieli zgodzić się na obniżenie pensum o jedną godzinę tygodniowo, czyli nie będą już zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe