Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Integracyjna klasa I stworzona w sierpniu 2022 r. ma 5 uczniów z orzeczeniami. Jedna uczennica z niepełnosprawnością sprzężoną – niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym oraz niepełnosprawność ruchowa (autyzm, w tym zespół Aspergera). Zatrudniony jest nauczyciel dla tej uczennicy w wymiarze 19h tygodniowo. W orzeczeniu zalecono zatrudnienie dodatkowo nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej – uczeń takowego nie ma. Nauczyciel przydzielony do uczennicy z niepełnosprawnością umiarkowaną kończy studia z zakresu pracy z dziećmi z zespołem Aspergera. Troje uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim. Czy należy dodatkowo do tej klasy zatrudnić nauczyciela współorganizującego proces kształcenia? Liczba godzin nauczyciela musi być taka sama, co liczba zajęć edukacyjnych uczennicy z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną? Czy ten sam nauczyciel współorganizujący proces kształcenia może być przydzielony jednocześnie dla pozostałych 5 uczniów?
Stosownie do § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Z powyższego przepisu wynika, że nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego zatrudnia się w szkole, a nie do klasy czy do ucznia. W oddziałach integracyjnych nie zatrudnia się nauczycieli dla konkretnych uczniów. Zadaniem nauczyciela wspomagającego jest współorganizowanie warunków kształcenia ucznia, a nie asystowanie uczniowi w klasie. Oczywiście jeżeli szkoła ma możliwości, to może zatrudnić dwóch nauczycieli wspomagających, ale nie jest to obowiązek. Dyrektor szkoły podejmuje taką decyzję uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki wniosek z jaką podstawą prawną powinnam złożyć do dyrektora szkoły z prośbą o urlop zdrowotny?
Jakie dokumenty powinien wypełnić lekarz prowadzący, kierując mnie na urlop zdrowotny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Muszę ograniczyć etat nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania ze względu na brak godzin. W szkole nie działają żadne związki zawodowe. Czy muszę zasięgnąć opinii ZZ, a jeżeli tak to gdzie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka poinformowała, że córka ma padaczkę, ale nie chce przedstawić zaświadczenia lekarskiego.Co mogę zrobić jako dyrektor ? Muszę zapewnić dziecku szczególną uwagę, a nawet opracować stosowne procedury postępowania w sytuacji pojawienia sie ataku. Informacje o formie napadów mam tylko od matki. Czy mogę jakoś zmusić matkę do przekazania informacji medycznej (choćby zaświadczenia lekarskiego), czy muszę opierać się tylko na informacji ustnej od rodzica ?
Znalazłam na tym portalu podobny problem i odpowiedź brzmiała: "Szkoła nie ma prawa upominać się o dokumentację lekarską. Rodzic poinformował szkołę o chorobie dziecka w zakresie, który uznał za wystarczający. Szkoła ma obowiązek ściśle współpracować z rodzicem dziecka i udzielać właściwej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Należy także uzyskać informację od rodzica, czy są przeciwwskazania dotyczące uczestniczenia dziecka w zajęciach (np. komputerowych, wf itp.). jeśli tak - wówczas niezbędne jest zwolnienie lekarskie." Czy naprawdę mogę opierać się na informacji ustnej rodzica ???
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można odwiedzić ucznia w domu bez uzgodnienia z rodzicem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy odroczenia obowiązku szkolnego ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Ile razy może uczęszczać do oddziału przedszkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe