Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel w szkole podstawowej ogólnodostępnej na podstawie przedstawionych poniżej ukończonych studiów posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych? A co jeśli nauczyciel posiada wymagane kwalifikacje: czy prowadzi ten rodzaj zajęć specjalistycznych u uczniami tylko w zakresie pierwszego etapu edukacyjnego? Kwalifikacje nauczyciela: • Dyplom ukończenia studiów magisterskich – Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią pedagogiczną (2001 r.) (brak suplementu; na podstawie indeksu – 20 godz. – Terapii pedagogicznej); • Ukończone Studia Podyplomowe: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika – 2003 r.).
Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280), zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Na podstawie § 27 pkt 3 ww. rozporządzenia prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych należy do zadań terapeuty pedagogicznego. Z kolei kwalifikacje terapeuty pedagogicznego posiada osoba, która ukończyła studia „w zakresie” terapii pedagogicznej, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły oraz posiada przygotowanie pedagogiczne – § 22 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). Specjalność „zintegrowana edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią pedagogiczną” wskazuje na ukończenie studiów „w zakresie” terapii pedagogicznej i możliwość prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych we wszystkich klasach szkoły podstawowej. Natomiast w razie dalszych wątpliwości, skoro nauczyciel nie posiada suplementu do dyplomu, o interpretację można zwrócić się do kuratora oświaty, załączając kopię indeksu nauczyciela z uwzględnieniem zajęć dotyczących terapii pedagogicznej – jest to organ właściwy do dokonania wiążącej wykładni kwalifikacji pedagogicznych na podstawie programu studiów, który zrealizował nauczyciel; informacja o liczbie godzin zajęć jest niewystarczająca (art. 55 ust. 2 pkt 1 z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkolny program wychowawczy i szkolny program profilaktyczny mogą występować jako jeden dokument pod nazwą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka powinna być prawidłowa podstawa prawna dokumentu Szkolny zestaw programów nauczania w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od kiedy należy nauczycielom wypłacać godziny ponadwymiarowe? 12-13 marca to dni, w których odbywały się zajęcia opiekuńcze i w szkołach były dyżury nauczycieli. Od 16 do 24 marca nauczyciele prowadzili lekcje zdalne powtórzeniowe, w których nie była realizowana podstawa programowa. Od 25 marca weszło nowe rozporządzenie. Nadmienię, że nauczyciele realizują zajęcia w ramach obowiązującego go przed niem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowy wymiar godzin wraz z godzinami ponadwymiarowymi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od roku szkolnego 2024/2025 będą musiały być obowiązkowo wprowadzone elegitymacje, mlegitymacje dla uczniów szkoły branżowej I stopnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy rozumieć pojęcie zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w odniesieniu do rozp. MEN z dnia 5 października 2010 r.? Czy zajęcia (w formie spotkań uczniów z nauczycielami) organizowane 1 września, 1 czerwca, 22 czerwca to też zajęcia dydaktyczno-wychowawcze czy nie? A w związku z tym czy powinny one być wliczane do dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych czy nie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe