Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielowi emerytowi zatrudnionemu na 2/30 etatu należy wypłacać dodatek za wysługę? Czy nauczycielowi zatrudnionemu w innej placówce na pełny etat , a w mojej na 3/25 należy płacić dodatek za wysługę? Szef kuchni zatrudniony na 7/8 etatu przynosi orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym i żaświadczenie z medycyny pracy że nie ma przeciw wskazań do wykonywania pracy na w/w stanowisku. Czy ma z tego tytułu jakieś dodatkowe profity np. dodatkowy urlop itp.
Karta Nauczyciela z 26.01.1982 r. (ze zm.).
Art. 33. 1. Nauczycielom przysługuje dodatek za wysługę lat, w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym że dodatek ten nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego.
Oznacza to, że nauczycielowi przysługuje dodatek, jeśli np. w szkole przepracował 15 lat - 15%, jeśli jednocześnie pracuje w innej, ale od np. 2-óch lat - tu dodatek nie przysługuje.
"Stażowy" nalicza się proporcjonalnie do ilości godzin.
Jeśli chodzi o drugą część pytania - pracownik korzysta z przywilejów z tego tytułu na podstawie USTAWY z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (ze zm.).
Art. 15.
1. Czas pracy osoby niepełnosprawnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40
godzin tygodniowo.
2. Czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego
stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin
tygodniowo.
3. Osoba niepełnosprawna nie może być zatrudniona w porze nocnej i w godzinach
nadliczbowych.
4. Wymiar czasu pracy ustalony zgodnie z ust. 1 lub 2 obowiązuje od dnia następującego
po przedstawieniu pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.
Art. 17.
Osoba niepełnosprawna ma prawo do dodatkowej przerwy w pracy na gimnastykę
usprawniającą lub wypoczynek. Czas przerwy wynosi 15 minut i jest wliczany do
czasu pracy. Nie narusza to przepisu art. 134 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. –
Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.4)).
Art. 18.
1. Stosowanie norm czasu pracy, o których mowa w art. 15, nie powoduje
obniżenia wysokości wynagrodzenia wypłacanego w stałej miesięcznej wysokości.
2. Godzinowe stawki wynagrodzenia zasadniczego, odpowiadające osobistemu zaszeregowaniu lub zaszeregowaniu wykonywanej pracy, przy przejściu na normy
czasu pracy, o których mowa w art. 15, ulegają podwyższeniu w stosunku, w jakim
pozostaje dotychczasowy wymiar czasu pracy do tych norm.
Art. 19.
1. Osobie zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności
przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w
roku kalendarzowym. Prawo do pierwszego urlopu dodatkowego osoba ta nabywa
po przepracowaniu jednego roku po dniu zaliczenia jej do jednego z tych
stopni niepełnosprawności.
Art. 20.
1. Osoba o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności ma prawo do
zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia:
1) w wymiarze do 21 dni roboczych w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym,
nie częściej niż raz w roku, z zastrzeżeniem art. 10f ust. 1 pkt 2,
2) w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub
usprawniających, a także w celu uzyskania zaopatrzenia ortopedycznego lub
jego naprawy, jeżeli czynności te nie mogą być wykonane poza godzinami
pracy.
2. Wynagrodzenie za czas zwolnień od pracy, o których mowa w ust. 1, oblicza się
jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.
3. Łączny wymiar urlopu określonego w art. 19 ust. 1 i zwolnienia od pracy, o którym
mowa w ust. 1 pkt 1, nie może przekroczyć 21 dni roboczych w roku kalendarzowym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pracownikowi, który rozwiązał umowę o pracę na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na wcześniejszą emeryturę przysługuje odpraw emerytalna? Z mocy jakiego artykułu? Nadmieniam, że pracownik zatrudnił się jeszcze na rok na mocy umowy na czas określony.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy już zawarte umowy zlecenia z nauczycielami w przedszkolu niepublicznym i nadal obowiązujące pozostają w mocy, czy należy 1 września zastąpić je umowami o pracę?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy jako dyrektor muszę zatrudnić w szkole podstawowej ksiedza proboszcza, który obecnie uczy religii w gimnazjum (oddzielne placówki). W szkole podstawowej mam zatrudnioną katechetkę w pełnym wymiarze godzin i zatrudnienie ksiedza wiazałoby się z redukcją etatu dla mojego pracownika.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel muzyki – wykształcenie pedagogiczne niepełne, absolutorium po 5 latach uniwersytetu bez obrony pracy magisterskiej. Czy mogę zatrudnić takiego nauczyciela w szkole podstawowej na zastępstwo za nauczyciela udającego się na dłuższe zwolnienie lekarskie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jaki zapis powinno zawierać świadectwo pracy jeżeli pracownik odchodzi na wcześniejszą emeryturę, ale dyrektor zawarł z nim umowę na czas określony - rok za porozumieniem stron, jakie warunki powinny być spełnione, aby temu pracownikowi obsługi wypłacić odprawę emerytalną.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe