Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy osoba, która posiada wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku administracja, studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego i edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) może być wychowawcą w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym?
Zgodnie z § 15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 z późn. zm.) osoba, która:
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną,
posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela:
- w przedszkolach specjalnych,
- oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych,
- szkołach podstawowych specjalnych,
- oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych,
- szkołach ponadpodstawowych specjalnych,
- oddziałach specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
- a także do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Tak więc kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w ORW posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki, a ponadto ukończyła studia, zakład kształcenia nauczycieli, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w szkołach i placówkach, posiada również osoba, która:
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki lub
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
W mojej opinii taki nauczyciel ma odpowiednie kwalifikacje.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak obliczyć pensum dla dyrektora szkoły,od czego jest zależne /zniżka/ Jaką maksymalnie może mieć zniżkę, dyrektor wydaje taki dokument?
- Nauczyciel był zatrudniony w szkole na umowę o pracę na czas określony od 1.09.2014 - 30.06.2015. w dniach od 6.03. do 13.03.2015 przebywał na zwolnieniu lekarskim. Czy w związku z powyższym uzyskał prawo do "13" za 2015 r.?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2015/2016 w grupie dzieci 5 letnich jest siedmioro dzieci 6- letnich odroczonych. Czy nauczyciele pracujący w tej grupie będą pracować 22 godziny tygodniowo czy 25 godzin tygodniowo?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy absolwent polonistyki UJ na kierunku nauczycielskim, który do tej pory nie pracował w zawodzie nauczyciela, a w grudniu mija 5 lat od uzyskania dyplomu może być zatrudniony w styczniu 2012 r. na stanowisku nauczyciela stażysty.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Przytraczam moje pytanie: "Czy nauczycielka - logopeda, zatrudniona na niepełny wymiar - 10 godz (cytat z Umowy o pracę), która wraca z urlopu wychowawczego, musi otrzymać odpowiednią część etatu (z 25 godz.) czy też liczbę godzin, którą miała poprzednio? W czasie trwania jej urlopu liczba godzin pracy logopedy wzrosła z 20 do 25, a w umowie nie jest napisane "pół etatu", a jedynie - "zmniejszony etat - 10 godz".
Oraz Państwa Odpowiedz "Kodeks pracy:
Art. 1864. Pracodawca dopuszcza pracownika po zakończeniu urlopu wychowawczego do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom zawodowym, za wynagrodzeniem nie niższym od wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikowi w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem.
Przepis powyższy nie mówi o tych samych warunkach pracy, lecz jedynie o tym samym (lub innym zgodnym z posiadanymi kwalifikacjami) stanowisku, za nie niższym wynagrodzeniem. Nauczycielka nie musi więc wrócić do pracy na identycznych zasadach. Jeżeli ma kwalifikacje do nauczania przedmiotu, można jej przydzielić np. prowadzenie lekcji z danego przedmiotu w takim wymiarze, aby jej wynagrodzenie nie było niższe niż wynagrodzenie przysługujące jej w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem"
W związku z powyżej opisaną sytuacją:
1. Co zrobić, jeśli ta nauczycielka nie ma kwalifikacji do innych zajęć?
2. Co ma zrobić dyrektor w związku ze zmianą pensum - zwiększenie godzin z 10 do 12,5, za tę samą pensję, a także zmniejszenie pensji przy pozostawieniu 10 godzin jest pogorszeniem warunków pracy w rozumieniu KP. Co więc można zrobić, gdy ta nauczycielka wróci w czerwcu? czyli po 31 maja , gdy jeszcze możliwy jest ruch kadrowy? co zrobić by nie pogorszyć jej warunków pracy, a ona nie zgadza się na żadne porozumienie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe