Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy pierwsza ocena nauczyciela początkującego powinna być napisana z uwzględnieniem obowiązkowych i dodatkowych kryteriów? Czy ocena ta musi mieć stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 ustawy - Karta Nauczyciela?
Zgodnie z art. 6a ust. 4 Karty Nauczyciela ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
1) ocena wyróżniająca;
2) ocena bardzo dobra;
3) ocena dobra;
4) ocena negatywna.
W drugim oraz ostatnim roku przygotowania do zawodu praca nauczyciela początkującego podlega obligatoryjnej ocenie.
Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym: ocena wyróżniająca; ocena bardzo dobra; ocena dobra; ocena negatywna. Szczegółowe kryteria (obowiązkowe i dodatkowe) i szczegółowy tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli jest określony w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli.
Przy dokonywaniu oceny dyrektor zasięga opinii mentora i rady rodziców. Dyrektor może również zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego. Natomiast na wniosek nauczyciela zasięga, a z własnej inicjatywy może zasięgnąć opinii właściwego doradcy metodycznego na temat pracy nauczyciela, a w przypadku braku takiej możliwości – opinii innego nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w związku z poniższym nauczyciel może rozpocząć staż od 01.09.2019 czy nie?
pytanie: Nauczyciel dnia 30 sierpnia 2016 r. otrzymał akt nadania stopnia awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego. Czy od września 2019 r. może rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego? Nauczyciel przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia w okresie 01.09.2017 r. – 30.06.2017 r. Ile aktualnie wynosi przerwa pomiędzy stażami? Poproszę o podstawę prawną aktualnych przepisów w sprawie awansu zawodowego nauczycieli.
państwa odpowiedź: Od dnia 1 września 2019 r. art. 9d ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. ulegnie zmianie i będzie stanowił, że nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej roku od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. Do dnia 31 sierpnia 2019 r. wymagany okres pracy ze stopniem awansu zawodowego nauczyciela mianowanego wynosi 4 lata. Na skutek zmiany powołanej regulacji, nauczyciel najpóźniej w ciągu 14 dni od rozpoczęcia zajęć w roku szkolnym 2019/2020 będzie mógł złożyć wniosek do dyrektora o rozpoczęcie stażu na podstawie art. 9d ust. 1 KN i będzie go realizował na zasadach określonych w rozdziale 3a KN w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r. oraz przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r., poz. 1574), którego planowana nowelizacja od 1 września 2019 r. jest jeszcze na etapie postępowania legislacyjnego (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12322597/katalog/12607991#12607991).
Przed tym terminem nauczyciele, którzy zakończyli staż lub złożyli wnioski o wszczęcie postępowań egzaminacyjnych lub kwalifikacyjnych w roku szkolnym 2018/2019, realizują awans zawodowy na podstawie przepisów rozdziału 3a KN oraz art. 6a KN i ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2019 r. - art. 10 i 11 ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1287).
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest zatrudniona w niepublicznym Punkcie Przedszkolnym prowadzonym przez stowarzyszenie. Nadzór pedagogiczny nad Punktem sprawuje dyrektor szkoły przy której Punkt działa. Czy nauczycielka zatrudniona w/w placówce może uzyskiwać kolejne stopnie awansu zawodowego (obecnie jest nauczycielem stażystą) ? Kto ewentualnie powinien nadać stopień nauczyciela kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie jest z kategorii pracy i awansu zawodowego - od 1 września 2011 r. zatrudniłem nauczyciela na zastępstwo (do czasu powrotu nauczyciela, czyli do 14 maja 2012 r.). Dla zatrudnionego nauczyciela jest to pierwsza praca w szkole, zatem zaczęła staż na wypadek przedłużenia się umowy. Rzeczywiście, nieobecna nauczycielka nie będzie mogła wrócić 14 maja, ale dopiero 4 czerwca br. Nauczycielka-stażystka ukończy staż 31 maja br., ale nie będzie mogła przejść postępowania kwalifikacyjnego na nauczyciela kontraktowego, ponieważ umowa wygaśnie z dniem 4 czerwca br. Czy jest jakieś prawne rozwiązanie, żeby mogła jednak przejść procedurę awansu zawodowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czym różni się uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły od uzyskaniea pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- 1. Mam zatrudnionego nauczyciela wspomagającego, który kończy staż na nauczyciela kontraktowego jego posiadane kwalifikacje to licencjat z filologii polskiej z oligofrenopedagogiką, studia magisterskie kierunek pedagogika społeczno-opiekuńcza, pisząc ocenę pracy za okres stażu jakie powinno być wpisane wykształcenie?; 2. Drugi nauczyciel również odbywa staż na nauczyciela kontraktowego. W szkole wyznaczonej przez kuratorium zatrudniony jest w wymiarze 5/22, pracuje jeszcze w trzech szkołach w wymiarze 5/22, 1/22, 2/22 jaki wymiar zatrudnienia wpisać w karcie oceny dorobku zawodowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe