Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą jest wydawana na rok, na etap edukacyjny bo na dokumencie nie jest wpisana data ważności? Ile minut trwają jednostki i ile godzin w miesiącu mają wynosić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? Rewalidacja i WWR to 60 min/ 1 zajęcia zapewne. Czy wobec nowych regulacji prawnych nauczyciel wspomagający w szkole ogólnodostępnej kwalifikacje: pedagogika resocjalizacyjna studia magisterskie nadające pełne kwalifikacje pedagogiczne oraz oligofrenopedagogika studia podyplomowe: 370 godzin wykładów i ćwiczeń oraz 150 godzin praktyk ma od września uprawnienia by dalej pracować na tym stanowisku i czy może robić awans zawodowy? Rozporządzenie o wydłużonym awansie ma wejść we wrześniu 2018 zatem teraz jest bez zmian, to rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym też jeszcze chyba jest w formie projektu? Czy dyrektor i organ prowadzący - ta sama osoba w placówce niepublicznej może w tych 2 rolach występować na egzaminie na nauczyciela mianowanego?
Czy pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą jest wydawana na rok, na etap edukacyjny bo na dokumencie nie jest wpisana data ważności?
Pozytywna opinia PPP w sprawie realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą wydawana jest bez określenia konkretnego terminu, co należy traktować jako „na etap edukacyjny”. Proszę pamiętać, że to dyrektor - na podstawie tej opinii - wystawiając decyzję administracyjną wyrażającą na to zgodę, decyduje czy odnosi się ona tylko na dany rok szkolny czy na cały etap. W praktyce dyrektorzy wystawiają taką decyzję corocznie.
Ile minut trwają jednostki i ile godzin w miesiącu mają wynosić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Zgodnie z nowym rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 25 sierpnia 2017 poz, 1591) zajęcia stanowiące formę tejże pomocy, a więc: zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno--społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – trwają 45 min. Ustawodawca nie określił ile godzin w tygodniu czy w miesiącu należy przeznaczyć na realizację danej formy pomocy z uczniem lub grupa uczniów. Praktyka wskazuje, że najczęściej wymiar tygodniowy tych zajęć wynosi od 1 do 2 godzin (po 45 min).
Rewalidacja i WWR to 60 min/ 1 zajęcia zapewne. Czy wobec nowych regulacji prawnych nauczyciel wspomagający w szkole ogólnodostępnej kwalifikacje: pedagogika resocjalizacyjna studia magisterskie nadające pełne kwalifikacje pedagogiczne oraz oligofrenopedagogika studia podyplomowe: 370 godzin wykładów i ćwiczeń oraz 150 godzin praktyk ma od września uprawnienia by dalej pracować na tym stanowisku i czy może robić awans zawodowy? Rozporządzenie o wydłużonym awansie ma wejść we wrześniu 2018 zatem teraz jest bez zmian, to rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym też jeszcze chyba jest w formie projektu?
Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575) wyraźnie określa, że do prowadzenia zajęć rewalidacji z uczniami niepełnosprawnymi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka trzeba mieć kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog. Zatem jeśli w/w nauczyciel pracuje z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie – to może dalej być zatrudniony na tym stanowisku i nic nie stoi na przeszkodzie, by rozpoczął ścieżkę awansu zawodowego. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży – zostało wczoraj – 29 sierpnia 2017 - opublikowane w Dzienniku Ustaw, na pozycji 1616
Czy dyrektor i organ prowadzący - ta sama osoba w placówce niepublicznej może w tych 2 rolach występować na egzaminie na nauczyciela mianowanego?
Dyrektor szkoły niepublicznej (podobnie zresztą jak szkoły publicznej) NIE MOŻE występować na wspomnianym egzaminie w podwójnej roli. Uzasadnienie: Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powołuje organ prowadzący placówkę niepubliczną w składzie:
1) przedstawiciel organu prowadzącego jako jej przewodniczący;
2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) dyrektor placówki niepublicznej;
4) dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony w 2 placówkach oświatowych, publicznej i niepublicznej, staruje w konkursie na dyrektora placówki publicznej. Ocenę pracy w placówce publicznej uzyskał negatywną od dyrektora, który też staruje w tym konkursie (konkurencja), natomiast ocenę pracy w placówce niepublicznej uzyskał bardzo dobrą. Czy może przedstawić w konkursie tę ocenę z placówki niepublicznej? Czy decyduje o tym kuratorium? Czy nauczyciel z przygotowaniem pedagogicznym może ubiegać się o stanowiska menadżera w szkole (wtedy nie jest potrzebna ocena pracy) w zamiast dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor po zapoznaniu nauczyciela z projektem oceny pracy i otrzymaniu od niego uwag na piśmie (korzystnych dla nauczyciela) może jednocześnie wprowadzić także poprawki ze swojej strony (fakty, których nie ujął w pierwszym projekcie -niekorzystne dla nauczyciela) i po tych poprawkach wystawić kartę oceny. Czy też powinien zrobić drugi projekt, zapoznać go z nim nauczyciela, dać ponowną możliwość słownej i pisemnej ingerencji i dopiero karta oceny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie jest organem prowadzącym dla liceum ogólnokształcącego dla młodzieży i liceum dla dorosłych. Jakie dokumenty musi złożyć do Powiatu i w jakim terminie? Czy też do 30 czerwca 2017 r?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam! Uczennica na koniec roku szkolnego z trzech przedmiotów nie została klasyfikowana i z trzech wystawiono jej oceny niedostateczne, a więc nie otrzymała promocji do następnej klasy. Czy w klasyfikacji rocznej powinno być zapisane, że uczennica nie otrzymała promocji, czy że uczennica jest nieklasyfikowana?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z rozporządzeniem MEN od 25 marca prowadzimy w szkole kształcenie na odległość. Na czas tych szczególnych rozwiązań dyrektor może wprowadzić nową organizację pracy szkoły, ograniczając i dostosowując do niej treści nauczania, a tym samym zmieniając plan lekcji uczniom, w którym tygodniowo realizować będą mniej godzin z poszczególnych przedmiotów. W związku z tym nauczyciel realizować będzie także mniej godzin, nie będzie miał godzin ponadwymiarowych, które jako stałe ma przydzielone w arkuszu organizacji pracy szkoły w bieżącym roku szkolnym. Czy nie zmieniając umowy nauczycielowi dyrektor może przyjąć takie rozwiązanie bez zgody nauczyciela, czyli czy może go pozbawić tych godzin i nie zapłacić za nie?
Poniżej skopiowałam treść §7 rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 ( Dz. U. 2020, poz. 493)
§ 7. 1. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształce-nia nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obo-wiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, a w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).
2. Dyrektor jednostki systemu oświaty ustala zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.
Przytaczam też fragment regulaminu wynagradzania nauczycieli z terenu naszej gminy
(Uchwała nr VII/52/2015 Rady Gminy Gronowo Elbląskie z dnia 24 czerwca 2015r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Gronowo Elbląskie)
Jak interpretować ust.8 pkt 1. czy odnosi się on wyłącznie do pensum czy także do godzin ponadwymiarowych ?
§ 6. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw.
1. W szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania i opieki, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, których liczba nie może przekroczyć 1 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nie przekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, o których mowa w art. 42, ust. 3 Karty Nauczyciela.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, dyrektor może przyznać nauczycielowi płatne godziny za zastępstwo doraźne pod warunkiem realizacji przez nauczyciela programu nauczania.
3. Przez godzinę doraźnego zastępstwa rozumie się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, której realizacja następuje w zastępstwie nieobecnego nauczyciela.
4. Wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową ustala się dzieląc stawkę wynagrodzenia zasadniczego łącznie z dodatkiem za trudne i uciążliwe warunki pracy, jeżeli praca w godzinach ponadwymiarowych odbywała się w takich warunkach) przez miesięczna liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć, ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych nauczyciela.
5. W przypadku braku możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć zgodnie z obowiązującym wymiarem godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych określonych w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela, przyjmuje się możliwość łączenia różnych wymiarów pensum w ramach jednego etatu proporcjonalnie do liczby realizowanych przez nauczyciela zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wszystkie godziny realizowane powyżej tak ustalonego pensum stanowią zgodnie z art. 35 ust. 2 Karty Nauczyciela godziny ponadwymiarowe.
6. Miesięczna liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, o której mowa w ust. 4, uzyskuje się mnożąc tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin przez 4,16 z zaokrągleniem do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do 0,5 godziny pomija się, a co najmniej 0,5 godziny liczy się za pełną godzinę.
7. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wypłacane jest, gdy faktyczna liczba przepracowanych w danym tygodniu godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych przekracza tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin tych zajęć z zastrzeżeniem ust. 11.
8. Za faktycznie przepracowane godziny zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych uważa się także godziny, których nauczyciel nie mógł przepracować z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, a w szczególności:
1) zawieszenia zajęć z powodu epidemii lub mrozów,
2) wyjazdu uczniów na wycieczki szkolne, udział w uroczystościach, zawodach,
3) zawieszenie zajęć z powodu rekolekcji,
4) w związku z Dniem Edukacji Narodowej, dniem rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, za dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustalone przez dyrektora,
5) udziału nauczyciela w konferencjach metodycznych i szkoleniach zgodnie ze skierowaniem pracodawcy,
6) udziału w pracach związanych z przeprowadzaniem sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych.
9. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe realizowane w ramach nauczania indywidualnego oraz za zajęcia terapii indywidualnej wypłaca się tylko za faktycznie zrealizowane zajęcia z uczniem.
10. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe przydzielone w planie organizacyjnym szkoły nie przysługuje za dni, w których nauczyciel nie realizuje zajęć z powodu przerw przewidzianych przepisami o organizacji roku szkolnego, rozpoczynania lub kończenia zajęć w środku tygodnia oraz za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
11. Dla ustalenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w tygodniach, w których przypadają dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub dni ustawowo wolne od pracy oraz w tygodniach, w których zajęcia rozpoczynają się lub kończą w środku tygodnia - za podstawę ustalenia liczby godzin ponadwymiarowych przyjmuje się tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć określony w art. 42, ust. 3 lub ustalony na podstawie art. 42, ust. 7 Karty Nauczyciela, pomniejszony o 1/5 tego wymiaru (lub 1 , gdy dla nauczyciela ustalono czterodniowy tydzień pracy) za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub dzień ustawowo wolny od pracy. Liczba godzin ponadwymiarowych, za które przysługuje wynagrodzenie w takim tygodniu, nie może być jednak większa niż liczba godzin przydzielonych w planie organizacyjnym.
12. Do ustalenia wynagrodzenia za jedną godzinę doraźnych zastępstw stosuje się odpowiednio ust. 4 i 6.
13. Za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze wykonywanew dniu wolnym od pracy, nauczyciel otrzymuje inny dzień wolny od pracy. Jeżeli nauczyciel nie otrzyma innego dnia wolnego, przysługuje mu odrębne wynagrodzenie za każdą godzinę pracy obliczone jak za godzinę ponadwymiarową.
14. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw wypłaca się z dołu.
Czy nauczycielowi, który nie wypracuje swoich godzin ponadwymiarowych przydzielonych mu w czasie przed obowiązywaniem rozporządzenia w sprawie rozwiązań związanych z COVID-19 przysługuje wynagrodzenie, kiedy on de facto z tytułu stanowiska (np. nauczyciel bibliotekarz , czy świetlicy) nie jest w stanie zrealizować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe