Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przedszkole ma obowiązek udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej, jeżeli tak to na jakiej podstawie?
W przedszkolach publicznych obowiązek udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej wynika m.in. z art. 64 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 3 pkt 1 UoSO oraz § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2013 r., poz. 532, które stanowią, że przedszkola udzielają (czyli mają taki obowiązek) uczniom uczęszczającym do przedszkoli, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizują tę pomoc na zasadach określonych w ww. rozporządzeniu. W praktyce zakres udzielania tej pomocy w innych formach niż w ramach bieżącej pracy wychowawcy z dzieckiem jest uzależniony od posiadania środków finansowych zapewnianych przez organ prowadzący. Natomiast powołane regulacje nie obowiązują w przedszkolach niepublicznych, a pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana dobrowolnie w razie zapewnienia środków finansowych przez organ prowadzący.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jako dyrektor przedszkola niepublicznego zwracam się z zapytaniem. Czy na dziecko 6-letnie spełniające obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego przysługuje taka sama czy może wyższa kwota dotacji niż na dzieci młodsze (od 2,5-5)? Mam również pytanie dotyczące podatku od nieruchomości. Budynek, w którym znajduje się przedszkole jest własnością moją i męża. Całość budynku jest wykorzystywana do celów związanych z działalnością przedszkola, nie dzieje się tutaj nic innego. Budynek ma w sumie 300 m2 powierzchni. Urząd Gminy oczekuje zapłaty podatku od połowy budynku, czyli za 150 m, ponieważ w połowie budynek jest własnością męża, który nie ma nic wspólnego z działalnością przedszkola. Ja jako dyrektor przedszkola i właściciel zostałam zwolniona, ale tylko w połowie. Chcę zaznaczyć, że nie wynajmuję budynku od męża na potrzeby prowadzenia działalności. Czy takie podejście Urzędu Gminy jest słuszne? Z tego, co mi wiadomo placówki oświatowe ze względu na prowadzoną działalność są zwolnione z podatku od nieruchomości. Chcę zaznaczyć, że do roku 2020 tego podatku nie płaciłam, ponieważ Urząd tego nie wymagał.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń posiada opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej w której wskazano specyficzne trudności w nauce. W szkole nie ma w arkuszu organizacji, godzin na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniowi w trakcie lekcji, zadawane mu są prace łatwiejsze, inaczej jest też oceniany. Nauczyciele dokładnie tłumaczą mu zadaną pracę domową. Ile godzin wyrównawczych należy zorganizować dla tego ucznia? W szkole nie ma pedagoga ani psychologa. Rodzic żąda 2 godzin dodatkowych. Co na to przepisy prawa oświatowego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole niepublicznej o uprawnieniach publicznej można z subwencji pokryć opłatę za abonament za korzystanie z usług portali dla dyrektorów placówek oświatowych np. "Nadzór pedagogiczny"
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rozporządzenie MEN z dnia 17.11.2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej obowiązuje również szkoły dla dorosłych ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o pomoc w kwestii wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w dniu wolnym od zajęć dydaktycznych, np. 14 października, czyli DEN:
1. Regulamin wynagradzania nauczycieli reguluje jedynie kwestię szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe.
2. Zgodnie z art. 39 ust. 4 należność za godz. ponadwymiarowe to składnik wynagrodzenia, którego wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, czyli wypracowanych godzin.
3. Z zasady wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, zaś za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy poszczególne przepisy prawa pracy tak stanowią (art. 80 Kodeksu pracy w zw. z art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela. Nauczycielowi przysługuje zatem wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeżeli był gotów do ich wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących szkoły (art. 81 § 1 Kodeksu Pracy.
4. W mojej ocenie nauczyciele nie byli gotowi do realizowania zajęć dydaktycznych, gdyż te zajęcia nie mogły odbyć się z uwagi na organizację roku szkolnego, czyli nie przysługuje im wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
Czy podzielają Państwo moją opinię?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe