Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy skreślając ucznia z lisy mam obowiązek powiadomić o tym fakcie Kuratora? Drugie pytanie: Czy Kurator może uchylić uchwałę Rady Pedagogicznej, ponieważ Rodzic otrzymał zawiadomienie, a nie decyzję o skreśleniu? Decyzja oczywiście, po podjęciu uchwały, została wydana. W ustawie o systemie oświaty znalazłam tylko informację, że skreśla się ucznia po wydaniu decyzji, a nie po przesłaniu?
Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Powyższe nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły. Ustawa (USO) nie obliguje dyrektora do powiadomienia kuratora oświaty o sprawie, o której mowa w pytaniu. Skreślenie ucznia z listy uczniów następuje na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Decyzja musi być wydana na piśmie z uwzględnieniem wymogów z art. 107 Kodeksu postępowania administracyjnego. Art. 107. § 1. (53) Decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (…).§ 3. Uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa. Odwołanie od decyzji o skreśleniu ucznia z listy uczniów wnosi się za pośrednictwem dyrektora do właściwego kuratora oświaty. Zatem w stosunku do ucznia realizującego obowiązek szkolny nie jest możliwe wydanie decyzji o skreśleniu go z listy uczniów. Jeśli szkoła nie zastosowała obowiązujących procedur z kpa, kurator jest tym organem, który ma prawo podjąć działania stosownie do jego kompetencji.
Podstawa prawna:1. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 39.2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole dla dorosłych słuchacz może zrezygnować w dowolnym momencie z dalszej nauki, czy można go skreślić tylko w drodze decyzji administracyjnej? A jeżeli rezygnacja to proszę podać przepis prawa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka języka polskiego jest na l4 z powodu zaawansowanej ciąży. Na ten czas przydzieliłem zastępstwa: bibliotekarka (wykształcenie wyższe, bibliotekoznawstwo) z dużym stażem pracy oraz pani zatrudniona na świetlicy (wykształcenie wyższe, filologia rosyjska i pedagogika opiekuńcza), też z dużym doświadczeniem, zgodziły się na zastępstwa i prowadzą zajęcia z polskiego w klasach 4 (a i b). Czy są prawne przeciwskazania takiego przydzielenia zastępstw? Nadmieniam, że obie panie w latach 90. uczyły języka polskiego, mają duże doświadczenie i prawidłowo wywiązują się ze swoich obowiązków.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać arkusz obserwacji sposobu wykorzystywania godzin "karcianych"?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Prawo oświatowe Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Po lekcjach ostatnia z klasy wychodziła nauczycielka, zostawiając okno otwarte i światło. Na moją uwagę odpowiedziała, że nie ma obowiązku tego czynić. Powtórzyłam, że proszę zamknąć okno i zgasić światło, stwierdziła, że może to zrobić sprzątaczka a ona tego nie zrobi, bo musiałaby wejść na krzesło /jest niskiego wzrostu/ a to zagraża jej bezpieczeństwu i nie mam prawa wydawać jej takiego polecenia.Jak postąpić? Odpuścić? Ukarać? Sporządzić notatkę służbową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W listopadzie do szkoły do klasy V przyszedł uczeń, który dotychczas uczył się języka angielskiego. W naszej szkole uczniowie uczą się dwóch języków obcych, a obowiązkowy jest język niemiecki. Powinnam zatem przydzielić uczniowi indywidualny tok nauczania języka niemieckiego czy też zwolnić go z tego języka, uznając w jego przypadku za obowiązkowy język angielski? Nadmieniam, że jesteśmy szkołą podstawową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe