Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy szkoła ma obowiązek przyjęcia w poczet beneficjentów Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nauczyciela, który w maju 2014r. otrzymał wypowiedzenie z pracy i otrzymał z tego tytułu stosowną odprawę. Z dniem 31.08.2014r przestał być pracownikiem szkoły. Nauczyciel pracował 5 lat na ułamek etatu, głównym miejscem pracy nauczyciela była inna szkoła, z której przeszedł na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. W dniu 24.10.2014r. nauczyciel zwrócił się z pismem o przyjęcie go w poczet beneficjentów ZFŚS jako emeryta, przedstawiając legitymację emeryta. Wcześniej nie informował o zamiarze przejścia na świadczenie kompensacyjne.
Ustawa nie przewiduje takich rozwiązań. Natomiast w razie przejścia zakładu pracy na pracodawcę zobowiązanego do tworzenia Funduszu, Fundusz tegoż pracodawcy przejmuje środki pieniężne, należności i zobowiązania Funduszu pracodawcy przekazującego.
W uzasadnieniu do uchwały z dnia 15 listopada 1991 r., sygn. akt I PZP 56/91 (OSNC 1992/4/63), Sąd Najwyższy podkreślił, iż osoby uprawnione do korzystania z funduszu to m. in. emeryci jako byli pracownicy zakładu. Oznacza to, że emeryt to były pracownik zakładu, z którym stosunek pracy ustał bezpośrednio przed powstaniem statusu emeryta. Zdaniem Sądu Najwyższego, zakładem pracy sprawującym opiekę socjalną nad emerytem, jest zawsze ten zakład, w którym emeryt był ostatni raz zatrudniony.
Jednak np. w przypadku zmiany miejsca zamieszkania, utrudniającej korzystanie ze świadczeń socjalnych, emeryt/rencista mógłby ubiegać się o objęcie go opieką socjalną w innej szkole, jeśli dyrektor szkoły oraz organ prowadzący tę szkołę wyrażą zgodę. Wówczas przekazanie odpisu na nauczyciela odbywa się na mocy porozumień zawartych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, w oparciu o art. 46 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Możliwość taka powinna być uwzględniona w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych szkoły.
Oznacza to, że ostateczne decyzję podejmuje dyrektor szkoły oraz organ prowadzący.
Podstawa prawna:
1) USTAWA z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, w szczególności art. 7.
2) Karta Nauczyciela - USTAWA z dnia 26.01.1982 r. (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Muszę zorganizować nauczanie indywidualne w domu dla uczennicy kl. V szkoły podstawowej z upośledzeniem w stopniu lekkim i z orzeczeniem o stanie zdrowia, które uniemożliwia uczęszczanie do szkoły. Jakie powinna mieć przedmioty i w jakiej ilości godzin (a też jakie przepisy prawa to regulują?)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na pełnym etacie, przez dwa tygodnie była nieobecna w szkole. Miała zwolnienie lekarskie "opieka nad chorym dzieckiem". Czy jej wymiar "godzin karcianych" można obniżyć w związku z tą nieobecnością?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
-
Mam uczniów w szkole , którzy mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Zorganizowałam dla nich grupę kontynuującą język niemiecki jako drugi w szkole. Diagnoza wstępna wykazała brak elementarnej wiedzy i umiejętności. Nie ma możliwości prowadzenia zajęć na wyższym niż początkowym poziomie. Czy w takiej sytuacji można prowadzić zajęcia z języka niemieckiego jako drugiego od podstaw pomimo tego ,że uczniowie mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Jeżeli nie, to proszę o informację co należy zrobić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W kwestii wypełniania arkuszy ocen: skoro sumujemy wszystkie nieobecności na zakończenie edukacji w danej szkole, to w szkole podstawowej wpisujemy oddzielnie liczbę dni( z klas I-III) i liczbę opuszczonych godzin (klasy IV-VI)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ze względu na niedostosowanie społeczne uczeń klasy I gimnazjum otrzymał na trzy miesiące orzeczenie o nauczaniu indywidualnym z możliwością prowadzenia zajęć w domu i niektórych w szkole. Proszę o cenne wskazówki związane z organizacją nauczania.
Czy nauczyciel realizujący 27/18 godzin tygodniowo może w tym okresie realizować dodatkowo jeszcze 2 godziny tygodniowo więcej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe