Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy szkoła niepubliczna o uprawnieniach publicznej (liceum prywatne) ma obowiązek realizowania godzin do dyspozycji dyrektora, wynikających z ramowego planu nauczania? Szkoła niepubliczna na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 2 Prawa oświatowego realizuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne w okresie nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu. Wynika z tego, że szkoła niepubliczna nie ma obowiązku, ale może to zrobić. Nadmieniam, że chodzi o liceum, czyli 3h w cyklu kształcenia, które nie są obowiązkowe dla ucznia.
Jak wskazano w pytaniu obowiązkiem szkoły niepublicznej niebędącej szkołą artystyczną jest realizacja programów nauczania uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego oraz realizacja obowiązkowych zajęć edukacyjnych w okresie nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu (art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U. z 2023 r., poz. 900). Kwestię ramowych planów nauczania reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 639). Celem wprowadzenia powyższych regulacji jest konieczność zagwarantowania spójności programowej procesu kształcenia uczniów w szkołach publicznych i niepublicznych.
Stosownie do ww. rozporządzenia ramowy plan nauczania określa:
1) tygodniowy, a w przypadku szkół prowadzących zajęcia w formie zaocznej - semestralny, wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas lub semestrów w danym typie szkoły przeznaczonych na realizację:
a) obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, w toku których odbywa się edukacja wczesnoszkolna, nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 4 ust. 2,
b) obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego obejmujących obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia w zawodzie, prowadzone w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego, oraz zajęcia, o których mowa w § 4 ust. 5, z wyjątkiem wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego w branżowej szkole II stopnia,
c) zajęć z wychowawcą, w szczególności zajęć dotyczących istotnych problemów społecznych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska;
2) minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych;
3) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;
4) tygodniowy, a w przypadku szkół prowadzących zajęcia w formie zaocznej - semestralny, wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych na:
a) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów,
b) w przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe - również na zajęcia związane z kształtowaniem kompetencji zawodowych,
c) w przypadku liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz technikum, jeżeli kształcenie w zawodzie szkolnictwa branżowego tego wymaga - również na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym.
W strukturze ramowego planu nauczania można wyróżnić tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych (§ 2 ust. 1 pkt 1 lit a) oraz tygodniowy wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły (§ 2 ust. 1 pkt 4). Przepis art. 14 ust. 3 u.p.o. posługuje się sfomułowaniem „wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu”. Z uwagi na powyższe do szkół niepublicznych stosuje się tylko wymogi dotyczące obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a nie stosuje się wymogów dotyczących tygodniowego wymiaru godzin do dyspozycji dyrektora szkoły. Godziny do dyspozycji dyrektora nie mieszczą się w wymiarze poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jeśli na skutek złożonych rezygnacji słuchaczy z danego kierunku, pozostało tylko 14 słuchaczy na tym kierunku a zapis w statucie szkoły (jest to niepubliczna szkoła policealna dla dorosłych o uprawnieniach publicznych) mówi, że kierunek, na który uczęszcza mniej niż 15 osób może zostać rozwiązany z przyczyn ekonomicznych, to czy dyrektor szkoły może rozwiązać taki kierunek zapewniając oczywiście kontynuację kształcenia w innej placówce na tym samym kierunku? Jakie procedury należy sporządzić?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektorowi poradni psychologiczno-pedagogicznej przysługuje dodatek za trudne warunki pracy przy zniżce godzin na administrację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nowym dyrektorem SP z oddziałami przedszkolnymi. Jak dokonywać obserwacji lekcji w oddziałąah przedszkolnych? Czym powinny się różnić od obserwacji w szkole podstawowej? Mam 3-latki jak również zerówkę.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Po wprowadzeniu wag w dzienniku elektronicznym uczeń, który opuszcza sprawdzian, ma wpisaną nieobecność na sprawdzianie. Sprawdzianu tego nie napisał do końca semestru i jego średnia ważona na koniec semestru jest wyższa od ucznia, który pisał ten sprawdzian, a otrzymał słabą ocenę. Czy można uczniowi, który nie podszedł do sprawdzianu, mimo kilkukrotnego przypominania przez nauczyciela wstawić ocenę niedostateczną?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o przykładowy regulamin wskaźników oceny pracy nauczyciela - czy to prawda, że związki zawodowe mają 30 dni na opiniowanie tego regulaminu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe