Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy szkolenia w zakresie ochrony danych osobowych jest obowiązkowe? Jeśli nie, to jakie dokumenty powinien mieć dyrektor/właściciel przedszkola niepublicznego?
Jednym z ustawowych zadań administatora dancyh osobowych, w przypadku gdy w przedszkolu nie został powołany administrator bezpieczeństwa informacji, jest zapoznawanie osób upoważnionych do przetwarzania danych z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych (art. 36b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych - tekst jedn.: Dz.U.z 2016r. poz.922). Decyzja, w jaki sposób wypełniać to ustawowe zadanie należy do administatora danych czyli dyrektora przedszkola. Może przeprowadzić szkolenie albo przekazać pracownikom komplet stooswnych przepisów wraz z zobowiązaniem do zapoznania się z nimi. Podejmująć ostateczną deczyję, co do tego czy szkolić pracowników, trzeba pamiętać, że zagadnienie ochrony danych osobowych to skomplikowna materia prawna nawet dla doświadczonych prawników. Pozostawienie jej do wyłącznej interpretacji pracowników, którzy z tą dziedziną prawa nie mają na ogół do czynienia, może implikowac w praktyce szereg problemów i potencjalne ryzyko dla dyrektora przedszkola.
Administator danych jest obowiązany do prowadzenia dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz podjętych środków organizacyjnych i technicznych, zapewniających ochronę przetwarzania danych osobowych, odpowiednio do zagrożeń i kategorii danych nią objętych. Na dokumentacje tę składają się;
1) polityka bezpieczeństwa,
2) instrukcja zarządzania systemem informatycznym,
3) upoważnienia dla pracowników,
4) rejestr upoważnień,
5) umowy na przetwarzanie danych osobowych przez inne podmioty - w przypadku, gdy przedszkole powierza przetwarzanie danych osobowych zewnętrznym podmiotom.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016r. poz.922).
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych (Dz.U.z 2004r. Nr 10, poz. 1024).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co oznacza termin wydanie legitymacji? Korzystamy z systemu dziennika elektronicznego, który umożliwia wystawianie legitymacji uczniowskich: nadanie kolejnego numeru oraz wydruk na giloszu wraz ze zdjęciem.
Ponadto system umożliwia wygenerowanie danych niezbędnych do mLegitymacji. Z tego co mi wiadomo mLegitymacja ważna jest tylko wtedy, gdy wydana została legitymacja w szkole. Co więc oznacza wydanie legitymacji? Nadanie numeru i miejsce w rejestrze wydanych dokumentów, czy też fizyczne wydrukowanie dokumentu? Uczniowie chcący korzystać z mLegitymacji będą mieli takie same uprawnienia co Ci, korzystający z tradycyjnej. Czy zatem uczeń musi posiadać dwa dokumenty, czy może tylko ten elektroniczny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy tworząc protokół, protokolant musi go skończyć w ciągu 7 dni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektorowi Zespołu Szkół kończy się kadencja w sierpniu 2017 r. W skład zespołu wchodzi przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum, które z mocy prawa zostanie włączone do szkoły podstawowej. Czy organ prowadzący może powierzyć obecnemu dyrektorowi dalej tę funkcję bez przeprowadzenia konkursu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do kl IV szkoły ogólnodostępnej uczęszcza uczennica, która posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną: intelektualną, wzrokową i ruchową. Rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy psych - ped. określa tygodniowy wymiar zajęć 2 godz. rewalidacji na ucznia. Uczennica ma zalecenia pracy z tyflopedagogiem, logopedą, oligofrenopedagogiem, i rehabilitantem ruchowym. Czy tych 4 specjalistów muszę zatrudnić na 2 godz. po 0,5 dla każdego. Czy mogę po 1 godz. dla każdego specjalisty. Tyflopedagog i oligofrenopedagog w ramach 2 godz. rewalidacji, a logopeda i rehabilitacja ruchowa w ramach ogólnej pomocy psych. -ped.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący tj.gmina może zlecić świadczenie pracy przez nauczycieli publicznej szkoły podstawowej w okresie zimowej przerwy świątecznej /np. wigilii/ ?
Art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (ze zm.).
§ 1. Rozporządzenie dotyczy organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach, z wyjątkiem publicznych szkół artystycznych i szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
§ 3. 1. W szkołach:
1) zimowa przerwa świąteczna trwa od dnia 23 grudnia do dnia 31 grudnia lub od dnia 22 grudnia do dnia 31 grudnia, jeżeli dzień 22 grudnia wypada w poniedziałek,
2) ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego, z zastrzeżeniem ust. 2; terminy rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach na obszarze poszczególnych województw ogłasza - po zasięgnięciu opinii wojewodów i kuratorów oświaty - minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, nie później niż do końca czerwca każdego roku poprzedzającego o dwa lata rok, w którym będą trwały ferie zimowe.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że zimowa przerwa świąteczna jest wprowadzona rozporządzeniem ministra.
Czy mam rozumieć ,że rozporządzenie ministra jest aktem wyższego rzędu niz gminy i podczas zimowej przerwy świątecznej nauczyciele nie pracują?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe