Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny bieżącej?
Przepisy oświatowe nie określają, którą ocenę uczeń może poprawić. To rada pedagogiczna ustala w wewnątrzszkolnym systemie oceniania co podlega ocenianiu (sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, zadania domowe, itd.) oraz którą ocenę i w jakim terminie można poprawić.
Zgodnie z art. 44b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia i kryteriów weryfikacji w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 8 (szkoły publiczne) i 172 ust. 2 pkt 4c (szkoły niepubliczne) ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 910 ze zm.) statut szkoły zawiera szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów. Tak samo w art. 44b ust. 10 ustawy z 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r., poz. 1327) ustawodawca wskazał, że szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły. Przepisy nie określają jednoznacznie, jakie informacje powinny znaleźć się w statucie. "Warunki" oznaczają założenia merytoryczne, natomiast "sposób oceniania" – procedury służące ocenianiu zarówno osiągnięć edukacyjnych uczniów, jak i zachowania. Wewnątrzszkolny system oceniania należy uregulować w sposób zindywidualizowany, tzn. jak najbardziej dostosowany do warunków funkcjonowania danej szkoły, a więc starać się zapisać te kwestie, które są najważniejsze z punktu widzenia uczniów i nauczycieli. Nie należy in extenso przepisywać do statutu norm ustawowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor niepublicznego liceum może zatrudnić osobę mającą tytuł magistra danego przedmiotu lecz niemającego uprawnień pedagogiczno-psychologicznych? Jeżeli tak to jakie warunki musi spełnić dyrektor szkoły (czy musi prosić o zgodę kuratora oświaty)? Jakie warunki musi spełnić nauczyciel (czy wystarczy oświadczenie o uzupełnieniu wykształcenia, czy musi to być zaświadczenie o podjęciu odpowiednich studiów podyplomowych)? Na jaki okres musi być podpisana umowa o pracę? Czy taki nauczyciel ma obowiązek dostarczenia planu rozwoju zawodowego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jakim przypadku rada pedagogiczna przyjmuje uchwałę w sprawie uchwalenia nowego statutu szkoły (taka uchwała zamieszczona jest w aktualnościach serwisu z sierpnia)?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowy program profilaktyczny dla burs
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jakiej kolejności wpisywać w arkuszu ocen ucznia klasy VII poszczególne przedmioty, np.: chemia, fizyka, biologia, geografia
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Opracowując Standardy Ochrony Małoletnich powinniśmy ustalić zasady korzystania z urządzeń elektrycznych z dostępem do sieci internet. Procedury ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci.
Jesteśmy Bursą i mamy dostęp do sieci ogólnej z której młodzież korzysta na własnych laptopach. Wychowawcy nie są w stanie zapewnić kontroli nad treściami którymi interesuje się młodzież. W naszym przypadku nie możemy ustalić procedur ochrony. W tej sytuacji chyba nic nie wpiszemy lub zmuszeni będziemy odciąć internet skoro fizycznie nie możemy go kontrolować. Nie wiem jak rozwiązać ten problem ????????????????
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe