Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń zdający w tym roku szkolnym maturę mający stare orzeczenie z poradni( np. ze szkoły podstawowej) psychologiczno-pedagogicznej o dysfunkcjach może na jego podstawie liczyć na dostosowanie warunków matury do jego potrzeb?
Przepis stanowi, że opinia/orzeczenie powinno być wydane nie wcześniej niż 4 lata przed terminem egzaminu maturalnego i nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny.
Rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.).
§ 59. 1. Absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy.
2. W przypadku absolwentów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny, i nie wcześniej niż na 4 lata przed terminem egzaminu maturalnego.
4. Opinię, o której mowa w ust. 1, przedkłada się dyrektorowi szkoły wraz z deklaracją, o której mowa w § 63 ust. 1.
§ 63.2. Uczeń (słuchacz), który zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego bezpośrednio po ukończeniu szkoły, składa deklarację przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 64 ust. 1, a absolwent, który ukończył szkołę we wcześniejszych latach - dyrektorowi szkoły, którą ukończył. Wstępną deklarację uczeń (słuchacz) lub absolwent składa nie później niż do dnia 30 września, a ostateczną deklarację nie później niż do dnia 7 lutego roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego. Absolwent, który ukończył szkołę we wcześniejszych latach, może nie składać wstępnej deklaracji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę uściślić czy symbol świadectwa promocyjnego dla tegorocznej klasy 6 to numer wzoru 3a, 4a czy też 7b,8b?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dokumentach oświatowych spotykam zamiennie określenie przedmiotu nauczania: godzina wychowawcza, godzina z wychowawcą, zajęcia z wychowawcą - jak powinno być właściwie i od kiedy nastąpiły zmiany?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W zespole szkół dla młodzieży w uczą się w technikum uczniowie na podbudowie gimnazjum oraz na podbudowie szkoły podstawowej. Aktualnie obowiązują trzy rozporządzenia:
a) rozporządzenie MEN z 10.06.2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkole publicznej;
b) rozporządzenie MEN z dnia 3 grudnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
c) rozporządzenie MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Rozumiem, że rozporządzenie z 2015 r. obowiązuje uczniów, którzy uczą się w technikum na podbudowie gimnazjum. Które rozporządzenie dotyczy uczniów, którzy uczą się w technikum na podbudowie szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Porozumienie.Proszę o pomoc w utworzeniu dokumentu porozumienia dotyczącego opieki świetlicowej sprawowanej przez nauczycieli szkoły nad dziećmi przedszkolnymi, pomiędzy dyrektorem przedszkola, a dyrektorem szkoły, działającymi w jednym budynku (Placówki odrębne, nie funkcjonują w zespole).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddziały przygotowawcze. W naszej szkole utworzone są oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy, słabo znających lub nieznających języka polskiego. Celem wprowadzenia tej formy organizacyjnej miało być wspomaganie efektywności kształcenia osób, które uczyły się w szkołach funkcjonujących w zagranicznych systemach oświaty. I w codziennej praktyce jest to zwyczajnie fikcja. Nauka w oddziałach przygotowawczych przebiega według realizowanych w szkole programów nauczania, czyli podstawy programowej obowiązującej wszystkich uczniów. Jednym słowem, klasy powitalne nie zostały pomyślane jako klasy „zerowe”, w których uczniowie będą przygotowywani do życia w Polsce i intensywnie nauczani języka polskiego, ale jako klasy, w których będą szli tokiem nauczania analogicznym do realizowanego w klasach „regularnych”. Nie jest to możliwe wśród uczniów w różnym wieku, mających różną znajomość języka polskiego, różną wiedzę na temat życia w Polsce, różne doświadczenia edukacyjne. Zapis pozwalający dostosować metody nauczania i formy ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych nie daje wystarczających możliwości organizacji procesu nauczania. Czy zatem możemy traktować te oddziały przygotowawcze jako klasy „zerowe”, ze specjalnie utworzoną na te potrzeby podstawą programową? Czy jedynym rozwiązaniem w polskim oddziale przygotowawczym jest zakończenie nauki w danym roku szkolnym brakiem promocji do klasy następnej? Bo jak można oczekiwać, żeby dziecko bez znajomości języka polskiego w kilka miesięcy zaliczyło pozytywnie np. fizykę w obcym dla siebie języku? Stąd moje pytanie, czy jest jakakolwiek możliwość, aby oddziały powitalne nie musiały kończyć się tradycyjnym świadectwem i często zwyczajnie brakiem promocji? Kto z nas by się uczył obcego języka, będąc ciągle ocenianym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe