Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczniowi, któremu na prośbę rodziców wyrażono zgodę na nauczanie domowe, a który wyjeżdża na cały rok szkolny zagranicę, można zmienić język obcy obowiązkowy na język dodatkowy (w tym przypadku niemiecki na angielski)? Rodzic wystąpił z wnioskiem o dokonanie zmiany języka. Oba języki w szkole od klasy pierwszej mają realizację zgodną z obowiązującą siatką godzin.
Formalnie przepisy oświatowe nie regulują trybu zmiany drugiego języka obcego. Ponieważ są to zajęcia obowiązkowe, realizowane zgodnie z podstawą programową, ale jednocześnie dodatkowe (art. 64 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a) UoSO, art. 109 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit a) ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59), dyrektor – jako organ odpowiedzialny za kierowanie szkołą oraz dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły (art. 39 ust. 1 pkt 1 UoSO, art. 68 ust. 1 pkt 1 PO, art. 7 ust. 2 pkt 1 KN) – powinien rozpatrzyć wniosek rodzica oraz uwzględnić go, gdy wniosek dotyczy języka nauczanego w szkole, a także gdy przemawia za tym dobro ucznia, który będzie zdawał z nowego języka obcego egzamin klasyfikacyjny (art. 37 ust. 4 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak należy wypełniać listę uczniów szkoły podstawowej w dzienniku lekcyjnym (wpis komputerowy i wklejony czy wpis własnoręczny)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dzieci z Oddziału Przedszkolnego mogą być zapisane na świetlicę szkolną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o wyjaśnienie, czy każdy uczeń posiadający orzeczenie o upośledzeniu w stopniu lekkim bądź umiarkowanym powinien mieć zajęcia rewalidacyjne. Czy to muszą być zajęcia indywidualne czy mogą być w grupie 2-3 osób? Czy mogą być realizowane w ramach tzw. karcianych? Czy organ prowadzący musi przydzielić dodatkowe godziny obligatoryjnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o odpowiedź na pytanie dotyczące organizacji zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci w szkole podstawowej. Czy pomoc taka może być udzielana podczas np. lekcji edukacji zintegrowanej, a więc zajęć obowiązkowych dla dziecka? Inaczej: czy zajęcia z logopedą lub psychologiem mogą odbywać się podczas, gdy pozostała część klasy ma lekcje obowiązkowe np. z edukacji zintegrowanej? Dziecko wychodząc z klasy nie realizuje podstawy programowej, czy nauczyciel powinien wtedy mieć oddzielne lekcje z tym dzieckiem, aby nadrobić materiał?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pełnoletni uczeń, który nie uczęszcza na zajęcia religii, musi mieć etykę? A co jeśli nie chce uczęszczać na żadne z tych zajęć? Czy rezygnuje z nich w formie pisemnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe