Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w klasie II szkoły podstawowej edukacja wczesnoszkolna może być prowadzona przez dwóch nauczycieli? Jeden prowadzi zajęcia z edukacji matematycznej i polonistycznej, a drugi z przyrodniczej i WF-u. Jest to spowodowane odejściem nauczyciela na urlop w czasie trwania roku i brakami kadrowymi.
Warunki i sposób realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej na pierwszym etapie edukacyjnym (klasy I-III) określone są w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej […]. (Dz.U. z 2017 r. poz. 356). W załączniku tym wskazuje się, że tygodniowy wymiar godzin tych zajęć wynosi dla:
1) edukacji plastycznej, edukacji informatycznej i edukacji muzycznej - po 1 godzinie w każdej klasie;
2) wychowania fizycznego - po 3 godziny w każdej klasie;
3) edukacji językowej - języka obcego nowożytnego - po 2 godziny w każdej klasie.
Wynika z tego, że edukacja matematyczna powinna być prowadzona wspólnie z edukacją polonistyczną, społeczną, przyrodniczą i techniczną. Jednakże podkreślić należy, że nie wprowadzono w rozporządzeniu bezwzględnego nakazu prowadzenia zajęć w klasach I-III przez jednego nauczyciela. O przydziale godzin i wychowawstwa decyduje dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę w szczególności konieczność realizacji podstawy programowej i bezpieczeństwo uczniów oraz celu edukacji wczesnoszkolnej, jakim jest wspieranie całościowego rozwoju dziecka. Przepisy nie wskazują uniwersalnego sposobu przydzielania godzin nauczycielom. W tej materii zawsze decydujący głos ma dyrektor szkoły, który odpowiada całościowo za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania jednostki.
Sytuacja jest w chwili obecnej specyficzna z uwagi na pandemię koronawirusa. W zaleceniach Ministra Edukacji Narodowej i Głównego Inspektora Sanitarnego wskazano, że dzieci, w miarę możliwości, powinny mieć kontakt z ograniczoną liczbą nauczycieli.
W sytuacji gdy nie ma możliwości realizacji podstawy programowej przez jednego nauczyciela, dyrektor niejako nie ma wyjścia i musi „rozdzielić” przedmioty pomiędzy kilku nauczycieli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń w trakcie nauki w gimnazjum może drugi raz zdawać egzamin poprawkowy z tego samego przedmiotu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można skreślić z listy ucznia niepełnoletniego, który nie pojawił się w szkole od dwóch miesięcy, a rodzice nie usprawiedliwiają jego nieobecności?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rozkład materiału w klasie maturalnej w technikum. Na ile tygodni powinien być rozpisany aby był możliwy do realizacji w praktyce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje gimnazjum zostaje włączone z 1 września do szkoły podstawowej. Co należy zrobić ze sztandarem? Czy może istnieć sytuacja, że sztandar będzie funkcjonował do wygaszenia gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jako dyrektor szkoły mam nadal obowiązek pilnować realizacji obowiązku szkolnego przez ucznia (lat 17, rocznik 2004)? Został zgłoszony do klasy 7, jest w moim obwodzie, nie realizuje obowiązku szkolnego, nie pojawił się w szkole (był obecny tylko 1 dzień), wcześniej realizował obowiązek w młodzieżowym ośrodku wychowawczym. Czy mam prowadzić postępowanie egzekucyjne? Czy wystarczy, że złożyłem zawiadomienie do sądu rodzinnego? Powiadomienia i upomnienia pocztą zostały wysłane do matki tego ucznia – nie odbiera korespondencji, brak innej formy kontaktu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe