Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przedszkolu niepublicznym musi być prowadzony nadzór pedagogiczny? Czy jest jakiś przepis prawny mówiący o tym że musi on być czy też nie?
Proces zarządzania placówką niepubliczną - obok planowania, organizowania i kierowania - opiera się na kontrolowaniu, a dyrektor placówki niepublicznej, jak każdy inny kierownik organizacji, musi mieć możliwość badania i wywierania wpływu na sposób, w jaki zadania placówki będą realizowane. Kierowanie placówką niepubliczną, która prowadzi działalność statutową w zakresie kształcenia, wychowania lub opieki wiąże się z koniecznością sprawowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, pomimo braku wyraźnego wskazania tego obowiązku w przepisach art.55 ustawy z dnia 14 grudnia 2017r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59 z późn.zm.). Samo tylko sprawowanie zewnętrznego nadzoru pedagogicznego przez kuratora oświaty nad placówką niepubliczną nie zwalnia dyrektora od zaangażowania w jej rozwój i aktywne kierowanie jej działalnością merytoryczną. Monitorowanie i nadzorowanie realizacji zadań placówki oraz uzyskiwanych efektów działalności jest niezbędne w dążeniu do uzyskiwania pożądanej jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Stałe i systematyczne porównywanie stanu rzeczywistego z planowanym i wynikająca stąd ocena (pozytywna lub negatywna) co do działalności nauczycieli daje możliwość stosowania, wobec stwierdzonych uchybień, odpowiednich środków zaradczych. Obserwacja i wprowadzanie korekt do bieżących działań znacznie ułatwia realizację zadań.
W obecnym stanie prawnym placówki niepubliczne nie są zobowiązane do prowadzenia i dokumentowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego w sposób określony przepisami art. 55 ustawy Prawo oświatowe oraz rozporządzenia z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.z 2017r. poz.1658). Wyłączenie placówek niepublicznych z wykonywania zadań wewnętrznego nadzoru w sposób w określony w powyższym rozporządzeniu powoduje potrzebę jego określenia w statucie placówki przez osobę prowadzącą. Model (koncepcja) wewnętrznego nadzoru pedagogicznego może przybierać różne kształty w zakresie treści merytorycznych, jak i rozwiązań organizacyjnych służących ich realizacji, natomiast jego przedmiot i zakres powinien wynikać z potrzeb placówki. Trzeba jeszcze tylko dodać, że osoba prowadząca placówkę może zdecydować o sposobie sprawowania wewnętrznego nadzoru w kształcie przyjętym w obecnie obowiązujących przepisach dla szkół i placówek publicznych, może także dokonać jego modyfikacji, dostosowując do potrzeb i możliwości swojej placówki lub ustalić całkowicie odmienny od określonego w modelu ministerialnym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rodzic dziecka – uchodźcy z Ukrainy może zrezygnować z 6 godzin dodatkowych języka polskiego, a wyrazić zgodę na realizację 2 godzin tygodniowo? Czy na rok szkolny 2023/2024 należy zaplanować w arkuszu organizacyjnym 6 godzin dodatkowych języka polskiego, jeśli rodzic wyraził zgodę na 2 godziny, a rozporządzenie z sierpnia 2022 r. mówi tylko o roku szkolnym 2022/2023? Proszę podać podstawę prawną.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór planu współpracy z rodzicami i środow. lokalnym.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może realizować godziny tzw. karciane w soboty?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczne przedszkole. Czy mogę mieć więcej dzieci w oddziale, czy poniższy przepis też mnie dotyczy?
„Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2020 r., poz. 1520) zajęcia w punkcie lub zespole są prowadzone w grupach liczących od 3 do 25 dzieci, przy jednoczesnym jednoznacznym określeniu, że w punkcie przedszkolnym/zespole wychowania przedszkolnego nie może być więcej niż 25 dzieci”.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam! W br. szkolnym monitorując wdrażanie nowej podstawy programowej przeprowadziłyśmy badanie wyników nauczania w klasach pierwszych, drugich i trzecich. Wychowawca klasy pierwszej wraz z rodzicami ma zastrzeżenia, że badanie można przeprowadzić dopiero po pierwszym etapie kształcenia czyli po klasie trzeciej. Bardzo proszę o odpowiedź.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe