Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przedszkolu niepublicznym na stanowisku nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem można zatrudnić nauczyciela, który ukończył kierunek edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika)?
Zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309 ze zm.), stanowisko nauczyciela wspomagającego może zajmować nauczyciel z kwalifikacjami z pedagogiki specjalnej, której specjalność powinna odpowiadać niepełnosprawności uczniów, zgodnie z § 4 w zw. z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). Na studiach wyższych nie wyróżnia się na pedagogice specjalnej odrębnej specjalności dotyczącej edukacji lub rehabilitacji osób z autyzmem (załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. z 2021 r., poz. 890). W praktyce do pracy z dziećmi z autyzmem na tym stanowisku najczęściej są zatrudniani nauczyciele po oligofrenopedagogice lub terapii pedagogicznej. Konieczna jest natomiast analiza sytuacji konkretnego dziecka, która jest nieznana; nie można stwierdzić, czy zatrudnienie oligofrenopedagoga będzie odpowiednie w danym przypadku. Gdyby okazało się, że dziecko z autyzmem jest jednocześnie niesłyszące lub słabosłyszące oraz może brać udział w edukacji tylko przy pomocy surdopedagoga, to należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego z taką specjalnością.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka w przedszkolu
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam! W br. szkolnym monitorując wdrażanie nowej podstawy programowej przeprowadziłyśmy badanie wyników nauczania w klasach pierwszych, drugich i trzecich. Wychowawca klasy pierwszej wraz z rodzicami ma zastrzeżenia, że badanie można przeprowadzić dopiero po pierwszym etapie kształcenia czyli po klasie trzeciej. Bardzo proszę o odpowiedź.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- w grupie przedszkolnej znajduje się dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niedowidzenie i niepełnosprawność ruchową. W celu kształcenia tego dziecka zatrudniono nauczyciela wspierającego. W jakich inny przypadkach lub z jakiej innej niepełnosprawności z której wydaje się orzeczenie o kształceniu specjalnym zatrudnia się nauczyciela wspierajacego
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Specjalnych - są to szkoły społeczne, niepubliczne (o uprawnieniach szkół publicznych) dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim i umiarkowanym (dominują umiarkowani). W jakim zakresie rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym obowiązuje takie szkoły?
- W jaki sposób uzupełniać (wpisywać) w arkuszu monitorowania nowej podstawy programowej w przedszkolu rubrykę „ilość zajęć w danym obszarze”?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe