Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można przeznaczyć środki na wyjazdy i spotkania integracyjne?
Cele na, które mogą być wydane środki zgromadzane w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych są określone w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 923). Zgodnie ze wskazanym przepisem środki funduszu są przeznaczane na:
1) finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu,
2) dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych,
3) tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego.
Przez działalność socjalną należy rozumieć usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. W świetle ww. definicji wyjazdy i spotkania integracyjne mogą być formą działalności socjalnej pracodawcy.
Należy jednakże wskazać, że niektóre organy kontrolne wymagają, aby każde środki Funduszu były wydatkowe zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy tj. należy uwzględniać sytuację życiową danej osoby uprawnionej. Istnieją jednakże wyrodki sądowe, w których uznano, że wydatkowanie środków funduszu na organizacje imprez integracyjnych jest możliwe:
1) wyrok SA w Poznaniu z dnia 25 września 2013 r. III AUa 294/13 – z istoty świadczenia wynika, iż trudno przyjąć, że korzystanie z takich form działalności socjalnej jak wycieczki integracyjne ma być uzależnione od tzw. kryterium socjalnego, czyli od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Zaprzecza to istocie tej usługi polegającej na integracji pracowników,
2) wyrok SA w Białymstoku z dnia 13 maja 2015 r. III AUa 43/15 – określenie "socjalny", które stanowi zmienną ustawy z 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, nie może być rozumiane w każdym przypadku jednolicie; u jednego pracodawcy działalność socjalna będzie synonimem wypłat "pomocowych", a u innego określenie to będzie mogło przybrać znacznie szersze granice, obejmujące sfery nie utożsamiane co do zasady z "socjalem", takie jak działalność integracyjna o podłożu kulturalno-oświatowym, czy sportowo rekreacyjnym.
Reasumując, jeżeli w regulaminie funduszu pracodawca przewidział możliwość organizowania imprez o charakterze socjalnym mających na celu integrację załogi zakładu pracy, powszechnie dostępnych dla wszystkich pracowników, to imprezę taką można rozliczyć z pominięciem kryterium dochodowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole masowej mamy dzieci z orzeczeniami (niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim). Czy należy ustalić dla nich odrębne kryteria na poszczególne oceny?
Czy uczeń z Aspargerem powinien mieć dostosowania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób tworzymy mierniki wykonania celów jednostki? Jakie mogą być przykłady takich mierników?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest tygodniowy wymiar godzin terapii logopedycznej dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym? Raz w tygodniu po 45 minut na każdego ucznia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła otrzymała od swojego absolwenta wniosek o wydanie duplikatu ukończenia 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej ukończonej w 1988 r. Szkoła dysponuje arkuszami ocen i jest w nich zawarta informacja, że szkoła została ukończona. Nie ma jednak adnotacji o zdanym egzaminie z przygotowania zawodowego. Absolwent stwierdził, że w roku ukończenia szkoły nie zdał tego egzaminu, ale zdał go rok lub dwa później w cechu (szkoła takiej informacji nie posiada). Do arkusza ocen są dołączone 2 zaświadczenia o uczęszczaniu na turnusy dokształcania zawodowego z adnotacją, że zaświadczenie upoważnia dyrekcję szkoły do wydania świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej. Czy dobrze rozumiem, że brak adnotacji o zdaniu egzaminu nie jest równoznaczne z nieukończeniem szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak konkretnie ma być zapisany dzień w dzienniku przedszkolnym, czy ma byc podzielony na 3 częci ranek, południe, popołudnie czy tez na 5 częsci tak jak podaje nowa reforma.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe