Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów do Szkolnego Schroniska Młodzieżowego mogę przyjąć każdą osobę dorosłą nie będącą wychowawcą, ani członkiem PTSM i na jakiej podstawie?
Szkolne Schronisko Młodzieżowe jest placówką oświatowo – wychowawczą i działa na podstawie art.2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz.U. Nr 256, poz.2572 z 2004r.) oraz Rozporządzenia MEN z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z dnia 30 maja 2011 r.). Natomiast szczegółowe zasady funkcjonowania SSM określa statut tej placówki, także w kwestii przyjmowania innych osób niż dzieci i młodzież szkolna, studenci oraz nauczyciele i wychowawcy. W wielu statutach SSM stosowny zapis brzmi mniej więcej tak:
- Prawo do korzystania ze schroniska młodzieżowego przysługuje młodzieży szkolnej i studenckiej, nauczycielom i wychowawcom oraz członkom Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych, jak również obcokrajowcom należącym do macierzystych stowarzyszeń Schronisk Młodzieżowych.
- Z noclegu w schronisku, w razie wolnych miejsc, mogą korzystać również inne osoby, pod warunkiem przestrzegania obowiązującego regulaminu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor, w celu poprawy jakości pracy szkoły i umożliwienia uczniom lepszych warunków nauki, podjął decyzję o podzieleniu dwóch klas (55 osób) na trzy grupy na takie przedmioty jak: j.polski, matematyka, fizyka, chemia.
Ma na to zatwierdzone godziny w projekcie organizacyjnym, decyzję Rady Pedagogicznej. Uczniowie mają liczbę lekcji zgodną z ramowym planem nauczania. Czy coś jeszcze w takiej sprawie powinien zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z udzieloną przez Państwa poradą prawną z dnia 7 kwietnia 2017, w ORW (ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym) umożliwiającym dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w stosunku do tej drugiej grupy wychowanków obowiązują ramowe plany nauczania według rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania.
(porada na stronie: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/porada/czy-w-orw-osrodku-rewalidacyjno-wychowawczym-umozl/6998)
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z par. 1 w/w rozporządzenia ramowe plany nauczania określane są dla szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, podczas gdy ORW w rozumieniu wspomnianej ustawy nie jest szkołą a placówką. W związku z powyższym uprzejmie proszę o wskazanie przepisów prawnych, które zobowiązują ORW (jako placówkę) do określania ramowych planów nauczania zgodnie z ww. rozporządzeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przytaczam moje pytanie: " Dotyczy dzieci obcokrajowców: Proszę o opinię czy też informację, w jakiej instytucji można uznać za wystarczającą do skreślenia uczniów z listy uczniów, w przypadku, gdy uczniowie ci faktycznie nie realizują obowiązku szkolnego, tzn nie uczęszczają na zajęcia szkolne, ich rodzice nie odbierają listów poleconych ze szkoły i istnieje podejrzenie, że opuścili Polskę? Proszę o podanie podstawy prawnej."
oraz Państwa odpowiedz:
"Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
Art. 18. 1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć;
4) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego w sposób określony w art. 16 ust. 5b.
2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, na żądanie wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta), na terenie której dziecko mieszka, są obowiązani informować go o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie. 3. Rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 8, są obowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu.
Art. 19. 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie tej gminy, w tym odpowiednio:
1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, a także współdziałają z rodzicami w realizacji obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 i ust. 3;
2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki. Obowiązkiem szkolnym objęte są również dzieci obywateli polskich czasowo przebywających poza granicami RP oraz dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą RP, a obowiązek szkolny i nauki realizowany jest w szkołach, zespołach szkół oraz szkolnych punktach konsultacyjnych przyplacówkach dyplomatycznych i konsularnych RP.
2) Zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz.U. z 2002, Nr 110, poz. 968 ze zm.) w przypadku wykonywania obowiązku wynikającego bezpośrednio z mocy prawa, za uprawnionego do żądania wykonania obowiązku uznaje się instytucję bezpośrednio zainteresowaną w wykonaniu przez zobowiązanego obowiązku albo powołaną do czuwania nad wykonaniem obowiązku, czyli dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, ponieważ to oni kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych szkół.
Art. 20. 1. Niespełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
W związku z powyższym szkoły często stosują procedurę nadaną przez m. in. organy prowadzące, np.:
1) wystosowanie upomnienia do rodziców/ prawnych opiekunów, (art. 15, dla celów dowodowych wymagana jest forma pisemna i skuteczność doręczenia, czyli dowód doręczenia).
Treść upomnienia obejmuje wezwanie do wykonania obowiązków łącznie z uwagą, że w razie niewykonania tego obowiązku sprawa zostanie skierowania do postępowania egzekucyjnego.
2) wystawienie tytułu wykonawczego, (art. 26 § 1 i art. 27), po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia z wykorzystaniem wzoru tytułu wykonawczego związanego z egzekucją obowiązku niepieniężnego, określa załącznik nr 24 do rozporządzenia Ministra Finansów, z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137 poz. 1541 ze zm.).
3) jeśli zastosowano całość postępowania administracyjnego zgodnego z przepisami - następnie wystąpienie do organu egzekucyjnego – organ JST (prowadzący) z wnioskiem o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji, na zasadzie art. 26 § 1 oraz art. 28, ze wskazanym środkiem przymuszenia, w postaci grzywny.
Natomiast, jeśli możliwe jest uzyskanie pisemnego oświadczenia od rodzica o spełnianiu obowiązku ze wskazaniem sposobu lub szkoły, w której dziecko realizuje obowiązek, odstępuje się od postępowania administracyjnego."
Moje pytanie nie dotyczy kontroli obowiązku szkolnego.
Pytanie dotyczy skreślenia ucznia z listy.
Ponownie je zadaję:
Opinię jakiej instytucji można uznać za wystarczającą, by wykreślić małoletniego ucznia z listy? Dotyczy ucznia - cudzoziemca, w stosunku do którego, są przypuszczenia, że opuścił Polskę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- O jakiej treści należy zamieścić wpis w elektronicznym dzienniku lekcyjnym po przeprowadzonej jego kontroli przez członka kadry kierowniczej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Interesuje mnie kwestia arkusza ocen. Sytuacja wygląda tak, że w związku z reformą uczniowie klas 6 zostali przeniesieni ze swojej szkoły do klasy 7 do mojej szkoły. Wraz z uczniami otrzymałem odpisy arkuszy ocen tych uczniów. Wobec tego powinienem z przepisami założyć arkusze ocen w mojej szkole i prowadzić je od klasy 7 począwszy, a następnie dołączyć je do posiadanych odpisów. Zgadza się? Proszę powiedzieć, według jakiego wzoru powinienem założyć arkusze, gdy prowadzę je w wersji elektronicznej, a potem tylko drukuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe