Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w sytuacji, gdy szkoła ustaliła dla ucznia termin i godzinę zajęć rewalidacyjnych wynikających z orzeczenia o kształceniu specjalnym, rodzic ma prawo niewyrażenia zgody na taki termin i godzinę? Powodem braku zgody ze strony rodzica jest pozaszkolny trening piłki nożnej, w którym systematycznie uczestniczy dziecko o zbliżonej godzinie. Z kolei szkoła nie ma możliwości ustalenia innej godziny ww. zajęć ze względu na fakt, iż nauczyciel, który ma uprawnienia do prowadzenia takich zajęć, etatowo pracuje w innej szkole i te zajęcia - dla niego jako pozaetatowe - może poprowadzić jedynie w takich godzinach, na które zgody nie wyrażają rodzice. Czy w sytuacji, gdy szkoła pozostanie przy takiej godzinie, a dziecko z powodu pozalekcyjnego treningu piłki nożnej nie będzie uczęszczało na te zajęcia, wypełni formalny obowiązek mówiący o organizacji zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym? Oczywiście nauczyciel wyznaczony do prowadzenia tych zajęć każdorazowo pozostanie gotowy do pracy w wyznaczonym miejscu i czasie.
Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego organizuje się na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania. Te zajęcia przysługują obowiązkowo uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – w szkole ogólnodostępnej w wymiarze 2 godzin tygodniowo, jako zajęcia rewalidacyjne indywidualne. Szkoła musi je zorganizować - i choć są to zajęcia dodatkowe - wpisać w plan tygodniowych obowiązkowych zajęć tego ucznia. Jednak to rodzic decyduje, czy wyrazi zgodę na udział dziecka w tych zajęciach czy też nie wyrazi. Nie ma żadnych podstaw prawnych pozwalających na wyciąganie konsekwencji z powodu braku tej zgody, bez względu na powód jakim kierują się rodzice. W opisanej sytuacji proponuję zaprosić rodziców na spotkanie Zespołu, który opracował dla ucznia Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Wyjaśnić mu, że brak jego zgody pozbawia syna przysługującej mu pomocy specjalisty. Jeśli rodzic nadal będzie stał na swoim stanowisku należy w jego obecności dokonać w IPET – w miejscu dotyczącym zaplanowanych zajęć rewalidacyjnych – zapisu: Nie wyrażam zgody na udział syna…… w zajęciach rewalidacyjnych organizowanych dla niego w roku szkolnego 2015-2016 . – TU PODPIS RODZICA i data. Jeśli taka adnotacja zostanie sporządzona – dyrektor szkoły nie ma podstaw do dalszego zatrudniania nauczyciela, któremu przydzielił zajęcia rewalidacji z tym uczniem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- "Czy i w jakim zakresie gmina może pomagać szkołom prowadzonym przez stowarzyszenie? Jakiś czas gmina finansowała dowóz dzieci z terenu naszej gminy do naszych placówek oświatowych, jednak od 01.09.2016 r. wójt zadecydował, że nie mogą pomagać szkołom prowadzonym przez stowarzyszenie w żadnym zakresie. Czy to prawda?"
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w niewielkiej niepublicznej szkole (liceum ogólnokształcące). W klasie pierwszej (nowa podstawa programowa) będzie 6 osób.Niestety jedna z tych osób nie ma wpisu na świadectwie, na jakim poziomie realizowany był język niemiecki, jedna osoba była zwolniona z nauki tego języka (dysleksja głęboka), a 3 osoby realizowały język niemiecki na poziomie III0, a niestety tylko jedna na poziomie III1. Czy istnieje możliwość utworzenia jednej grupy językowej dla tych osób? Ewentualnie czy osoba z poziomu III1 może uczestniczyć w zajęciach z klasą drugą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest procedura przeniesienia ucznia do innej szkoły lub ośrodka szkolno-wychowawczego?
Jaką dokumentację należy przygotować? W jaki sposób należy przekazać dokumenty ucznia do innej szkoły lub ośrodka szkolno-wychowawczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, mam pytanie dotyczące wyboru podręcznika do klas I-III, którego nie ma na obecnej liście dopuszczonych do użytku w szkole przez MEN. Natomiast był na poprzedniej, dopuszczony w 1999 r. Zwrócił się do mnie z propozycją przekazania podręczników wraz z obudową programową oferując też pomoc i współpracę autor tego podręcznika. Wiem, że można modyfikować program do podstawy programowej oraz warunków szkoły, a co z podręcznikami? Proszę o wyjaśnienie. Z poważaniem Maria G.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dla ucznia posiadającego orzeczenie do kształcenia specjalnego opracowuje się program na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie. Na jaki okres trzeba opracować program dla dziecka w wieku przedszkolnym (3- 5 latek, który posiada również orzeczenie do kształcenia specjalnego wydane na czas pobytu w przedszkolu)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe