Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w sytuacji, kiedy uczeń ma wszystkie oceny pozytywne, a rodzice mimo wszystko proszą o przedłużenie etapu edukacyjnego, mogę przedłużyć okres nauki ucznia? Mam wątpliwości, czy uczniowi klasyfikowanemu (posiadającemu wszystkie oceny pozytywne) przysługuje prawo przedłużenia okresu nauki. Czy wydłużenie II etapu nauki dziecka powinnam potraktować jako równoznaczne z nieklasyfikowaniem ucznia do klasy VIII?
Należy odróżnić klasyfikowanie i promowanie ucznia od przedłużenia etapu edukacyjnego. Zagadnienia te regulują odrębne przepisy. Zgodnie z art. 44o ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2020 r., poz. 1327, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, powtarza klasę (art. 44o ust. 7 UoSO). Z kolei decyzja o przedłużenie II etapu edukacyjnego może zostać złożona najpóźniej do końca roku szkolnego w klasie VIII (§ 5 ust. 4 pkt 1 lit. b rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.). Wynika z tego, że wydłużenie etapu edukacyjnego nie ma związku z promowaniem do wyższej klasy, ponieważ uczeń promowany do VIII klasy może w ramach przedłużenia jeszcze przez 2 lata uczęszczać do VIII klasy i uzyskać klasyfikację końcową w ostatnim roku nauki. Tylko gdyby uczeń nie był promowany po nauce w VII klasie (z powodu braku uzyskania pozytywnych ocen klasyfikacyjnych), to w czasie przedłużenia etapu edukacyjnego przez I rok mógłby ponownie realizować VII klasę i następnie VIII klasę. Innymi słowy, uczniowi nie można odmówić możliwości skorzystania z przedłużenia etapu edukacyjnego z powodu uzyskania pozytywnych ocen klasyfikacyjnych w VII klasie, ponieważ nie jest to równoznaczne z powtarzaniem klasy w rozumieniu UoSO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można zwolnić nauczyciela dyplomowanego,który przyszedł do pracy pod wpływem alkoholu (0 ,52 promila) i jaka podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna wyglądać decyzja o nieprzyjęciu do szkoły policealnej obcokrajowca z powodu niekompletnych dokumentów potwierdzających poziom wykształcenia (dostępne tylko skany)? Proszę o wzór.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam pytanie:
Przytaczam moje pytanie: " Dotyczy dzieci obcokrajowców: Proszę o opinię czy też informację, w jakiej instytucji można uznać za wystarczającą do skreślenia uczniów z listy uczniów, w przypadku, gdy uczniowie ci faktycznie nie realizują obowiązku szkolnego, tzn nie uczęszczają na zajęcia szkolne, ich rodzice nie odbierają listów poleconych ze szkoły i istnieje podejrzenie, że opuścili Polskę? Proszę o podanie podstawy prawnej." oraz Państwa odpowiedz: "Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.). Art. 18. 1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do: 1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły; 2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne; 3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć; 4) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego w sposób określony w art. 16 ust. 5b. 2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, na żądanie wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta), na terenie której dziecko mieszka, są obowiązani informować go o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie. 3. Rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 8, są obowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu. Art. 19. 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie tej gminy, w tym odpowiednio: 1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, a także współdziałają z rodzicami w realizacji obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 i ust. 3; 2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki. Obowiązkiem szkolnym objęte są również dzieci obywateli polskich czasowo przebywających poza granicami RP oraz dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą RP, a obowiązek szkolny i nauki realizowany jest w szkołach, zespołach szkół oraz szkolnych punktach konsultacyjnych przyplacówkach dyplomatycznych i konsularnych RP. 2) Zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz.U. z 2002, Nr 110, poz. 968 ze zm.) w przypadku wykonywania obowiązku wynikającego bezpośrednio z mocy prawa, za uprawnionego do żądania wykonania obowiązku uznaje się instytucję bezpośrednio zainteresowaną w wykonaniu przez zobowiązanego obowiązku albo powołaną do czuwania nad wykonaniem obowiązku, czyli dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, ponieważ to oni kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych szkół. Art. 20. 1. Niespełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W związku z powyższym szkoły często stosują procedurę nadaną przez m. in. organy prowadzące, np.: 1) wystosowanie upomnienia do rodziców/ prawnych opiekunów, (art. 15, dla celów dowodowych wymagana jest forma pisemna i skuteczność doręczenia, czyli dowód doręczenia). Treść upomnienia obejmuje wezwanie do wykonania obowiązków łącznie z uwagą, że w razie niewykonania tego obowiązku sprawa zostanie skierowania do postępowania egzekucyjnego. 2) wystawienie tytułu wykonawczego, (art. 26 § 1 i art. 27), po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia z wykorzystaniem wzoru tytułu wykonawczego związanego z egzekucją obowiązku niepieniężnego, określa załącznik nr 24 do rozporządzenia Ministra Finansów, z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137 poz. 1541 ze zm.). 3) jeśli zastosowano całość postępowania administracyjnego zgodnego z przepisami - następnie wystąpienie do organu egzekucyjnego – organ JST (prowadzący) z wnioskiem o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji, na zasadzie art. 26 § 1 oraz art. 28, ze wskazanym środkiem przymuszenia, w postaci grzywny. Natomiast, jeśli możliwe jest uzyskanie pisemnego oświadczenia od rodzica o spełnianiu obowiązku ze wskazaniem sposobu lub szkoły, w której dziecko realizuje obowiązek, odstępuje się od postępowania administracyjnego." Moje pytanie nie dotyczy kontroli obowiązku szkolnego. Pytanie dotyczy skreślenia ucznia z listy. Ponownie je zadaję: Opinię jakiej instytucji można uznać za wystarczającą, by wykreślić małoletniego ucznia z listy? Dotyczy ucznia - cudzoziemca, w stosunku do którego, są przypuszczenia, że opuścił Polskę.
Niestety, przypuszczenia nie wystarczą, prawo obliguje dyrektora do postępowania opisanego w odpowiedzi.
Jeszcze raz podkreślam, że Państwa wypowiedź dot kontroli obowiązku szkolnego. A moje pytanie dotyczy skreślenia ucznia?
Jaką należy mieć podstawę do skreślenia ucznia z listy w dzienniku? Do wykreślenia z księgi? oraz co wpisać w rubryce "przyczyna odejścia"? proszę o podstawę prawną
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak się zachować, jeżeli nauczycielce świetlicy chcę zaproponować 1/2 etatu świetlicy i 1/2 etatu w oddziale przedszkolnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W zespole szkół dla młodzieży w uczą się w technikum uczniowie na podbudowie gimnazjum oraz na podbudowie szkoły podstawowej. Aktualnie obowiązują trzy rozporządzenia:
a) rozporządzenie MEN z 10.06.2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkole publicznej;
b) rozporządzenie MEN z dnia 3 grudnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
c) rozporządzenie MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Rozumiem, że rozporządzenie z 2015 r. obowiązuje uczniów, którzy uczą się w technikum na podbudowie gimnazjum. Które rozporządzenie dotyczy uczniów, którzy uczą się w technikum na podbudowie szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe