Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w tym roku szkolnym należy nowelizować statut? Jeżeli tak to jakie zmiany należy wnieść?
Zgodnie z art. 322 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz.U.z 2017r. poz.60 i 949) dotychczasowe statuty dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2019 r.
Podstawę do ich nowelizacji statutu mogą stanowić w szczególności następujące sytuacje:
1) włączenie do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego klas dotychczasowego gimnazjum.
Jeżeli, np. włączenie klas II i III dotychczasowego gimnazjum do dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego nastąpi z dniem 1 września 2017r., to statut liceum będzie musiał zawierać postanowienia dotyczące tych klas. W takim przypadku nowelizacji trzeba dokonać w terminie do dnia 30 listopada 2017r.;
2) zmiany zachodzące w przepisach prawa powszechnego i lokalnego;
3) potrzeba nowych rozwiązań organizacyjnych w funkcjonowaniu społeczności szkolnej;
4) ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań przez określony organ szkoły;
5) zalecenia organów kontrolnych (niespójność rozwiązań statutowych z obowiązującym prawem);
6) inne potrzeby (np. zmiana nazwy, nadanie imienia).
W przypadku statutów dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących zostały zachowane kompetencje rady szkoły i rady pedagogicznej w zakresie uchwalania statutów ( art. 322 ust. 4 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Zasady uchwalania statutu i jego zmian pozostają bez zmian w stosunku do obowiązujących do tej pory regulacji. Oznacza to, że kompetencje do przygotowania projektu statutu lub jego zmian posiada rada pedagogiczna, natomiast uchwalenie projektu należy do właściwości rady szkoły lub rady pedagogicznej w przypadku braku rady szkoły ( podstawa prawna: art. 72, art. 80, art. 82 ustawy z dnia 14 grudnia2016r. Prawo oświatowe – Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949).
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie dotyczącym ramowych statutów szkół publicznych zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów ( podstawa prawna: art. 364 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie zmiany należy wprowadzić w statucie szkoły od 1 września 2018 roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto posiada kompetencje do zmiany statutu w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie, Czy rada pedagogiczna lub dyrektor ma do tego uprawnienia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie nauczyciela współorganizującego kształcenie. Uczeń posiada orzeczenie o niedosłuchu (z klucza nie otrzyma nauczyciela wspomagającego- brak sprzężenia lub autyzmu). Na etapie diagnozy nie wskazano potrzeby zatrudnienia dodatkowego nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia ucznia z niedosłuchem. Szkoła po około roku widzi taką potrzebę. Zwróciła się do poradni o modyfikację orzeczenia oraz wpisanie nauczyciela wspomagającego, aby dyrektor szkoły mógł o niego zawnioskować do organu prowadzącego. Czy konieczne jest uchylanie orzeczenia, czy dyrektor po uprzednim dokonaniu przez specjalistów wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia może sam zawnioskować o nauczyciela wspomagającego? Czy trzeba ująć taki zapis w orzeczeniu? Jak to prawnie wygląda? Dzieciom z niedosłuchem nauczyciel wspomagający nie przysługuje z klucza, jedynie za zgodą OP.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy absolwenta ZSZ z roku 2010 / stara podstawa programowa / można przyjąć do 2-iej klasy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń III klasy w branżowej szkole I stopnia zdał egzamin z kwalifikacji zawodowej i zakończył 36-miesięczną praktykę jako młodociany pracownik, ale nie ukończył szkoły i powtarza III klasę. Jak w SIO należy uzupełnić dane dziedzinowe dotyczące statusu pracownika młodocianego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe