Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy wyjeżdżając z uczniami na konkurs/zawody sportowe należy stosować się do rozporządzenia MENiS z 8 listopada 2001r.?
Na stronach internetowych kuratoriów oświaty konkursy przedmiotowe i zawody sportowe są zaliczane do form w jakich jest organizowane krajoznawstwo i turystyka szkolna, co w praktyce oznacza stosowanie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516). W mojej ocenie rzeczywiście zawody sportowe można podciągnąć pod wyjazdowe imprezy sportowe, natomiast konkursy przedmiotowe, w mojej ocenie, nie zaliczamy do form w jakich jest organizowana turystka szkolna. Wynika to z innego celu organizowania takich konkursów. Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516) organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności: - poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii, - poznawanie kultury i języka innych państw, - poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego, - wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania, - upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody, - podnoszenie sprawności fizycznej, - poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie, - upowszechnianie form aktywnego wypoczynku, - przeciwdziałanie patologii społecznej, - poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach. Co prawda § 4 rozporządzenia za imprezy krajoznawczo-turystyczne, należy uznać m.in. konkursy, czy turnieje. Jednak w mojej ocenie nie dotyczy to konkursów przedmiotowych. Bowiem zgodnie z zapisem art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy o systemie oświaty organizowanie m.in. konkursów przedmiotowych maj służyć odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień uczniów, pobudzaniu twórczego myślenia, wspomaganiu zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu, a także lepszemu przygotowaniu uczniów do nauki w szkołach wyższego stopnia lub wykonywania zawodu. Organizację konkursów przedmiotowych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125, z późn. zm.). Termin „imprezy” w rozporządzeniu w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki nie został wprost zdefiniowany. Jednak pośrednio wynika z interpretacji § 4 rozporządzenia, który określa formy organizowania krajoznawstwa i turystyki szkolnej. Przepis rozróżnia następujące jako formy wycieczki i imprezy. Przez „imprezy”, zgodnie z rozporządzeniem należy rozumieć: - imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje, - imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem, - imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne. Zatem w praktyce zaliczenie danych konkursów przedmiotowych czy zawodów sportowych do form turystyki szkolnej powinno wynikać z przyjętych dokumentów wewnątrzszkolnych. Warto zapoznać się z informacjami na temat organizowania wycieczek czy imprez szkolnych udostępnianymi na stronach internetowych właściwych kuratoriów oświaty. A najlepiej zwrócić się z pytanie do kuratorium które zleciło stworzenie dokumentacji, wyjść, wyjazdów, wycieczek, żeby uniknąć nieporozumień w tym zakresie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń został skierowany do MOW w zw. z postanowieniem sądu rodzinnego. We wcześniejszej placówce, do której uczęszczał posiadał orzeczenie wydane ze wzgl. na zagrożenie niedostosowaniem. Obecnie złożono wniosek do Zespołu Orzekającego o wydanie nowego orzeczenia ze względu na umieszczenie w MOW tj. niedostosowanie. Czy należy tutaj dokonać uchylenia poprzedniego orzeczenia w trybie art. 18 pkt 1 rozporządzenia ws. orzeczeń i opinii i w tym trybie rozpatrywać nowy wniosek? W zw. z poprzednim orzeczeniem ustała przyczyna jego wydania. Czy ZO w nowym dokumencie powinien odnotować fakt uchylenia poprzedniego orzeczenia, czy jego wygaśnięcie niejako wynika z przepisów prawa: uczeń przestaje być zagrożony niedostosowaniem i skierowany został do placówki resocjalizacyjnej postanowieniem sądu. Uczeń został skierowany w całkiem inne województwo, został skreślony z listy uczniów poprzedniej szkoły, a więc nie ma prawnych podstaw do realizacji orzeczenia w poprzedniej placówce. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz sprzężeniami mam troje uczniów w klasie II oraz jednego ucznia w klasie IV. Czy mogę utworzyć z tych dwóch oddziałów oddział łączony II–IV? Ta czwórka uczniów ma niepełnosprawność sprzężoną, w tym niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy burmistrz powinien zatwierdzić dyrektorowi jego godziny zastępstw doraźnych? Zażądał tego od dyrektora za okres całego roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka może równolegle zostać objęte nauczaniem indywidualnym (oczywiście za zgodą organu prowadzącego).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób prostować oczywiste pomyłki w dokumentach przebiegu nauczania? Czy należy to robić czerwonym kolorem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe