Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz sprzężeniami mam troje uczniów w klasie II oraz jednego ucznia w klasie IV. Czy mogę utworzyć z tych dwóch oddziałów oddział łączony II–IV? Ta czwórka uczniów ma niepełnosprawność sprzężoną, w tym niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Takie rozwiązanie jest niedopuszczalne. Na podstawie § 6 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz. 502) w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, mogą być nie więcej niż 4 osoby. W szkołach podstawowych specjalnych, działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego, dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych (art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Ponieważ uczniowie uczęszczają do klasy II na pierwszym etapie edukacyjnym oraz klasy IV na drugim etapie edukacyjnym, utworzenie dla nich 4-osobowej klasy łączonej jest niedopuszczalne z powodu niedochowania wymogu utworzenia klasy łączonej w zakresie danego (tego samego) etapu edukacyjnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń z klasy III naszej szkoły ma dwie siostry, które nie są w wieku szkolnym. Jedna z sióstr ma nowotwór, druga choruje na neutropenię (obniżenie liczby granulocytów obojętnochłonnych – neutrofilów – we krwi obwodowej poniżej normy; spadek ich liczby wiąże się z dużym ryzykiem wystąpienia ciężkich infekcji). Matka nie chce przyprowadzać chłopca do szkoły, ponieważ boi się o zakażenie i infekcje. Nie zgadza się również na nauczanie domowe. Czy dla tego ucznia można uruchomić nauczanie hybrydowe i na jakiej podstawie prawnej? Czy jest jeszcze inne rozwiązanie, które pozwoli chłopcu realizować obowiązek szkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest w trakcie stażu na kolejny stopień awansu zawodowego. Przed urodzeniem dziecka zaliczyła 2 lata stażu, pozostał jej okres wrzesień–maj. Kończy staż 31 maja 2022 r. Po urlopie rodzicielskim zostało jej do wykorzystania 41 dni urlopu wypoczynkowego. Ze względu na trudności organizacyjne szkoły zgodziła się wrócić od września do pracy, a pozostały urlop wykorzystać w miesiącach maj–czerwiec 2022 r. Staż skończy w trakcie urlopu wypoczynkowego. Mam pytanie dotyczące jej sprawozdania i oceny dorobku. Czy może podczas urlopu wypoczynkowego zrobić i oddać sprawozdanie z realizacji stażu? Czy podczas jej urlopu może biec procedura związana z oceną dorobku zawodowego, czy też bezpieczniej wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy wcześniej, by w czerwcu napisać i złożyć sprawozdanie z realizacji stażu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy oceny pracy nauczyciela. Proszę o informację czy w karcie oceny pracy w pozycji "data dokonania ostatniej oceny" należy wpisać ostatnią datę bez względu na to, w której placówce została dokonana ocena, czy datę ostatniej oceny w placówce, w której nauczyciel jest obecnie zatrudniony. Czy jako ostatnią można potraktować ocenę dorobku zawodowego wystawianą nauczycielom na koniec odbywania stażu na stopień awansu zawodowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w interpretacji przepisów prawa. W zalecaniach pokontrolnych z Kuratorium jest następujący zapis: ,,Zaleca się dostosować Statut Szkoły do zmian w prawie, stosownie do art. 32 Ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. 2015, poz 557), a także innych przepisów prawa oświatowego. O jakie zmiany chodzi i co to znaczy dostosować statut?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy konieczna jest decyzja dyrektora o przyznaniu indywidualnego nauczania dla ucznia
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe