Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zgodne z prawem jest podniesienie uczniowi oceny z zachowania o dwa stopnie? Na półrocze uczniowi ustalono ocenę poprawną, teraz wychowawca proponuje bardzo dobrą.
Szczegóły oceniania zawiera statut szkoły. Przepisy prawa oświatowego nie regulują takich szczegółów pracy szkoły.
Natomiast podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia albo słuchacza szkoły jest uchwała rady pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen ucznia.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
Podstawa prawna:
1. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 44b.
2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 13.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie zmiany należy uwzględnić w statucie gimnazjum do 30 listopada 2017 r.?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Sytuacja- konflikt na przerwie między uczniami, nauczyciel dyżurujący oraz wychowawca wyjaśnili sprawę. Jeden z uczniów włączonych w ten konflikt po powrocie do domu poskarżył się matce, że został uderzony przez kolegę rakietką (przedramię).Żaden z nauczycieli tego nie widział, sam "poszkodowany" też tego nie zgłosi, nie skarżył się na ból itp. Matka była u lekarza, zakończyło się tylko siniakiem (?). Teraz matka pyta o polisę OC nauczycieli .
Pytanie takie- czy szkoła powinna mieć sporządzony protokół powypadkowy? - wg świadków zdarzenia , był to incydent, nie wypadek , a sam uczeń również tego nie zgłosił. Wychowawca sporządził notatkę z samego zajścia(bardziej analizując konflikt między uczniami).
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej może odmówić przyjęcia wychowawstwa w klasie I, gdzie ma najwięcej godzin z tą grupą? Dodam, że pozostali nauczyciele w szkole mają już wychowawstwa w innych klasach, poza Panią od języka angielskiego i nauczycielem w-f.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W związku zmianą planu, zróżnicowanie zajęć w danym dniu czy mam zmienić podział godzin na e-dzienniku i co z wpisami tematów do dziennika i frekwencją?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Działalność socjalna w firmie ma na celu pomoc pracownikom w formach, zasadach i kwotach zawartych w regulaminie ZFŚS. Wszystkie kwestie związane z funkcjonowaniem polityki socjalnej w firmie uzgodnione powinny być z funkcjonującą organizacją związkową. Na mocy art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o ZFŚS oraz art. 27 ust. 1 i 2 oraz art. 30 ustawy o związkach zawodowych pracodawca ma obowiązek uzgadniania treści zapisów wewnętrznego regulaminu ZFŚS oraz planu wydatków zaplanowanych na dany rok. Szczegółowy opis form pomocy, zasady i warunki korzystania ze środków socjalnych pracodawca zawiera w regulaminie ZFŚS oznacza to, ze każda kwestia powinna być szczegółowo omówiona z funkcjonującymi w organizacji związkami zawodowymi, aby regulamin został w pełni przez nie zaakceptowany. Podobny proces dotyczy akceptacji planów wydatków na dany rok. W szkole jest tylko 2 pracowników należących do związków zawodowych. Zatrudniam 68 pracowników. Czy w tej sytuacji również roczny plan finansowy muszę uzgadniać ze związkami?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe