Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które zostało wydane ze względu na autyzm oraz orzeczenie o niepełnosprawności o symbolu 12-C 11-I (czyli inne schorzenia, w tym: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźnie i odzwierzęce, choroby układu krwiotwórczego i inne). Czy istnieje w takim przypadku obowiązek, poza prowadzeniem z dzieckiem indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, zatrudniania nauczyciela wspierającego, aby towarzyszył dziecku przez cały czas przebywania w przedszkolu?
Wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm zobowiązuje przedszkole ogólnodostępne do zatrudnienia dla dziecka tzw. nauczyciela wspomagającego (czyli nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego) lub specjalistę lub pomoc nauczyciela – w zależności od tego, jakie są zalecenia zawarte w orzeczeniu wydanym dla konkretnego ucznia, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). Należy więc przeanalizować treść orzeczenia dziecka, czy musi to być nauczyciel wspomagający, czy ewentualnie dla dziecka można dodatkowo zatrudnić specjalistę wymienionego w orzeczeniu lub pomoc nauczyciela. Ponadto obowiązujące przepisy (w tym ww. rozporządzenie) nie określają, na jaki czas należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego (specjalistę, pomoc nauczyciela), ponieważ jest to uzależnione od indywidualnych potrzeb danego ucznia. Należy sprawdzić w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, czy jest w nim zawarte zalecenie zatrudnienia dodatkowej osoby do pomocy uczniowi z autyzmem przez cały czas jego pobytu w przedszkolu, czy tylko na jakichś określonych zajęciach. W razie braku zawarcia takich zaleceń poradni w orzeczeniu, potrzeby dziecka w zakresie czasowego wymiaru korzystania z pomocy takiej osoby zbada i sformułuje w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zespół powołany do opracowania programu, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (§ 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka urodzona 01.09.1959r. ma 35 lat pracy (minęło 01.09.2015r.). Posiada nabyte prawa do wcześniejszej emerytury. Czy z związku z tym uprawnieniem można ją zwolnić z pracy, ponieważ nie będę miała klasy I ?
- Czy w publicznym punkcie przedszkolnym pracującym w 5-cio godzinnym trybie obowiązkowe jest dożywianie i w jakim zakresie (śniadania, obiad, podwieczorek)? Czy musi to być catering w przypadku, gdy nie ma własnej kuchni?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do dyrektora szkoły wpłynęła skarga dotycząca nagannego zachowania nauczyciela wobec dzieci (ośmieszanie, poniżanie, komentowanie sytuacji rodzinnych itp). Dyrektor przeprowadził rozmowę z nauczycielem, pomimo ustnego upomnienia sytuacja nie uległa poprawie. Jakie procedury powinien podjąć dyrektor w celu załatwienia tej sprawy? Proszę o zajęcie stanowiska.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób szkoła jako jednostka budżetowa powinna rozliczyć się z uzyskanych w loterii fantowej dochodów?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- prosze o zarządzenie w sprawie ogłoszonego naboru na nowy rok szkolny
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe