Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dziekuję za odpowiedź, ale nie do końca się z nią zgadzam. Zadałam nastepujące pytania: czy mogę zatrudnić na stanowisko logopedy w szkole osobę, która ukończyła studia wyższe magisterskie na kierunku "pedagogika w zakresie ogólnopedagogicznym" (2000 r., ilość godzin praktyki - 90)? Ukończyła także Podyplomowe Studia w zakresie logopedii w 2008 r. ilość godzin praktyki 136 oraz Podyplomowe Studia w zakresie neurologii w 2011r. ilość godzin zajęć praktycznych 161. Czy ta osoba może być pedagogiem szkolnym? Rozporządzenie mówi: Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400 oraz z 2012 r. poz. 174) § 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 3) przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego; Chodzi o te 150 godzin praktyki?? Pozdrawiam i czekam na odpowiedź:)
Na podstawie § 1pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 marca 2009 r. można stwierdzić, że o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego. Zatem – skoro nauczyciel, o którym mowa w pytaniu posiada dyplom – posiada również kwalifikacje jako pedagog.
Jeżeli ten nauczyciel otrzymał dyplom ukończenia studiów magisterskich na kierunku pedagogika, oznacza to, że posiada przygotowanie pedagogiczne (mimo – wydaje się małej ilości godzin praktyk).
Nauczyciel ten będzie posiadał kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w przedszkolach, szkołach, jeśli dyrektor uzna, że ukończone przez nauczyciela studia podyplomowe (np. logopedia) odpowiadają prowadzonym zajęciom przez pedagoga – z uwagi na ukończenie studiów magisterskich na kierunku pedagogika w zakresie ogólnopedagogicznym.
Zatem nauczyciel ten posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy w przedszkolach, szkołach, ponieważ ukończył studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Reasumując:
O zatrudnieniu na stanowisku pedagoga i logopedy tegoż nauczyciela zadecyduje dyrektor szkoły biorąc pod uwagę powyższe wskazania.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie procedury są konieczne przy przyjmowaniu do niepublicznego liceum ogólnokształcącego oraz do niepublicznej szkoły policealnej cudzoziemca? Jakich dokumentów należy wymagać? Jak wygląda odpłatność za naukę? Czy przysługują na takiego słuchacza dotacje?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Właściciel przedszkola niepublicznego wybudował nowy budynek z przeznaczeniem na działalność przedszkola. Jakie koszty należy wliczyć w amortyzację? Czy do tych kosztów można wliczyć ogrodzenie, wyposażenie budynku (meble, stoliki) i placu zabaw?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda ubezpieczenie dzieci szkolnych? czy szkoła ma obowiązek wnikać w sprawy ubezpieczenia? Czy musi egzekwować to od rodziców czy jest to kwestia indywidualna każdego rodzica?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Proszę o wzór pisma skierowanego do nauczyciela mianowanego ograniczającego mu z dniem 1.09.2011 etat z 18/18 na 17/18. Ograniczenie to wynika z mniejszej ilości godzin w klasach I-III, reforma wprowadza mniejszą ilość godzin dyrektorskich
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka ukończyła studia na kierunku pedagogika, specjalność: edukacja wczesnoszkolna z przedszkolną z językiem angielskim. W suplemencie napisano: „Absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim, używając wymowy przystępnej i zrozumiałej dla odbiorcy. Sprawnie posługuje się czterema umiejętnościami językowymi (czytania, pisania, mówienia i słuchania). Umiejętności te pozwalają na wykorzystanie języka angielskiego w procesie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Posiada również stosowną wiedzę merytoryczną, która ułatwia odpowiedni dobór celów i metod nauczania języka angielskiego w młodszych klasach szkoły podstawowej i przedszkolu”. Nauczycielka nie posiada certyfikatu podstawowej znajomości języka angielskiego. Czy ma kwalifikacje do nauczania języka angielskiego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe