Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Właściciel przedszkola niepublicznego wybudował nowy budynek z przeznaczeniem na działalność przedszkola. Jakie koszty należy wliczyć w amortyzację? Czy do tych kosztów można wliczyć ogrodzenie, wyposażenie budynku (meble, stoliki) i placu zabaw?
Problematyka amortyzacji przedmiotów, praw, gruntów, nieruchomości i innych została kompleksowo uregulowana w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. tj. 2019, poz. 865). Zgodnie z art. 16 A przytoczonej ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej, zwane środkami trwałymi.
Zgodnie z punktem 3, do środków trwałych podlegających amortyzacji będą mogły zostać zaliczone elementy budynku wybudowanego przedszkola, jego wyposażenia, plac zabaw i jego elementy, meble, wyposażenie związane z funkcjonowaniem placówki, np. wyposażenie kuchni, szatni, toalet, leżaki dla dzieci, meble biurowe i inne.
Pamiętać należy, że warunkiem dokonywania amortyzacji określonych przedmiotów jest przewidywany czas używania dłuższy niż rok oraz drugim warunkiem jest fakt nie zaliczenia przy nabyciu określonych przedmiotów, koszt ich nabycia nie został zaliczony jako koszt uzyskania przychodu w danym miesiącu. Zob. art. 16 D ust. 1 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa wart.16a i16b, których wartość początkowa określona zgodnie zart.16g nie przekracza 10 000zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące wykazywania wydatków i dotacji w SIO. Prowadzę szkołę niepubliczną jako osoba fizyczna oraz punkt przedszkolny (jest to jedna grupa 3-4 latków) przy tej placówce. Utrzymujemy się wyłącznie z subwencji oświatowej. Gmina przekazuje nam dotację w jednej kwocie łącznie na szkołę oraz na punkt przedszkolny na rachunek szkolny. Ponadto wszystkie wydatki są rozliczane łącznie zgodnie z wymogiem gminy. Wszyscy pracownicy również mają umowy podpisane z Niepubliczną Szkołą Podstawową w Leśnej, w ramach których wykonują pracę zarówno w szkole jak i w punkcie przedszkolnym. Mamy jednak odrębne SIO dla szkoły oraz dla punktu przedszkolnego. Dotychczas według informacji telefonicznych wprowadzaliśmy w poprzednim SIO wszystkie wydatki łącznie z punktem przedszkolnym w szkole, natomiast w SIO w punkcie przedszkolnym - pozycje zerowe. W punkcie przedszkolnym wykazywaliśmy jedynie wyodrębnione godziny nauczycieli, którzy oprócz szkoły mieli zajęcia również w punkcie przedszkolnym.Czy nadal powinniśmy tak postępować w przypadku aktualnego SIO?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor niepublicznego punktu przedszkolnego zobowiązany jest zbierania informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz innej działalności statutowej? Jeśli tak, to w jakich formach?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole niepublicznej o uprawnieniach publicznej można z subwencji pokryć opłatę za abonament za korzystanie z usług portali dla dyrektorów placówek oświatowych np. "Nadzór pedagogiczny"
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Klasa jedzie na wycieczkę, wychowawca też. Czy w dzienniku wpisać wycieczkę, skoro 1/5 uczniów pozostała? Kto powinien podpisać się w dzienniku klasy? Czy tylko wychowawca, czy nauczyciele, którzy według planu powinni mieć tam lekcje?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną reprezentującą Radę Miasta. Czy w protokole pokontrolnym powinien znaleźć się punkt dotyczący uwag zgłoszonych przez kontrolowanego? Jeśli nie, czy kontrolowany może sam zgłosić takie uwagi do protokołu i czy powinny być jednoznacznie one przyjęte? Czy Komisja Rewizyjna ma prawo głosować, które punkty i uwagi przyjąć, a które odrzucić? I ewentualnie jakie przepisy to regulują?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe