Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry. Bardzo proszę o odpowiedź, czy : 1.nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej może być nauczycielem wspomagającym dla ucznia z Aspergerem w klasie 2. szkoły podstawowej?(nauczyciel nie posiada dodatkowych innych kwalifikacji) 2.czy psycholog może być nauczycielem wspomagającym? 3.czy psycholog może być pedagogiem w szkole? Z poważaniem -Beata Pietrzak -dyrektor SP116 w Łodzi
Zgodnie z § 35 rozporządzenia MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz. 2102) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkole podstawowej posiada osoba, która:
1) ukończyła jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:
a) pedagogika specjalna w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ukończyła studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
4) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku lub w zakresie innym niż określone w pkt 1 i 3 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej, lub
5) ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie pedagogiki specjalnej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
6) ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie innym niż określony w pkt 5 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej, lub
7) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej (edukacja wczesnoszkolna) i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej.
2.1. Wymieniony w pytaniu nauczyciel nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych na stanowisko nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia (popularnie nazywanym nauczycielem wspomagającym) ponieważ pomimo posiadania kwalifikacji do pracy na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej nie ukończył studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego w zakresie pedagogiki specjalnej.
2.2. Wymieniony w pytaniu psycholog nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych na stanowisko nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia (popularnie nazywanym nauczycielem wspomagającym) ponieważ pomimo posiadania kwalifikacji do pracy na stanowisku psychologa nie podano informacji aby ukończył studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej.
Zgodnie z § 26 rozporządzenia MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz. 2102) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w szkole podstawowej posiada osoba, która ukończyła:
1) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na:
a) kierunku, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki przygotowującym do realizacji zadań pedagoga szkolnego, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) kierunku pedagogika specjalna w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) kierunku lub w zakresie innym niż określone w lit. a i b i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie przygotowującym do realizacji zadań pedagoga szkolnego lub
2) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku:
a) pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom.
3) studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku:
a) pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) innym niż pedagogika 1 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom.
2.3. Wymieniony w pytaniu psycholog nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych na stanowisko nauczyciela pedagoga ponieważ pomimo posiadania kwalifikacji do pracy na stanowisku psychologa nie podano informacji aby ukończył studia podyplomowe w zakresie pedagogiki w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Koncepcja uruchomienia nowego kierunku kształcenia.Szablon dokumentu, zawierający koncepcję uruchomienia nowego kierunku kształcenia, który planuję otworzyć w swojej szkole (chodzi o kierunek KKZ).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy program edukacyjny dla dzieci uzdolnionych matematycznie, opracowany i realizowany przez nauczyciela powinien być wpisany do szkolnego zestawu programów? Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może odmówić pracy w sali z monitoringiem, z którego bieżący, stały podgląd wyświetla się na portierni szkolnej? Obraz jest wyświetlany bez wygaszania, czyli w sposób ciągły. Stały podgląd do sali mają w tej sytuacji pracownicy obsługi, rodzice uczniów i uczniowie przychodzący do woźnych w różnych sprawach.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakich aktach prawnych opierają się uchwały dotyczące ewaluacji wewnętrznej, dodatkowych dni wolnych od zajęć i przyznawania stypendiów dla uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od 2012/2013 w liceum ogólnokształcącym obowiązywać będzie nowa podstawa programowa. W rozporządzeniu znajduje się informacja, że w klasie I liczba godzin nauczania w tygodniu wynosi 30. Czy w tę liczbę wlicza się religię (przecież nie jest obowiązkowa), czy może być więcej godzin w tygodniu (np. zajęcia z języka polskiego - rozszerzenie)? Podsumowując, czy liczba 30 jest wielkością stałą i niezmienną czy minimalną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe