Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry. Proszę o informację jak powinien postąpić dyrektor szkoły w następującej sytuacji. Brakuje w szkole nauczycieli religii. Dwie nauczycielki zatrudnione obecnie w szkole (edukacja wczesnoszkolna, świetlica) są w trakcie studiów podyplomowych teologicznych (ukończony I rok). Obie nauczycielki otrzymały misję do nauczania religii w szkole od Biskupa. Formalnie jednak nie posiadają kwalifikacji. Kurator jednak wydaje zgodę na ZATRUDNIENIE bez kwalifikacji. W tym przypadku nie może wydać takiej zgody, gdyż nauczycielki są już zatrudnione w tej szkole.
Zgodnie z art. 10 Karty Nauczyciela nauczyciel może pracować jednie zgodnie z kwalifikacjami.
Praca niezgodna z kwalifikacjami może być realizowana jedynie za zgodą kuratora i takie zatrudnienie jest nawiązywane w ramach odrębnej umowy o pracę i na odrębnych zasadach dotyczących wynagrodzenia.
W ramach jednego stosunku pracy nie można być zatrudnionym i wykonywać pracę zgodnie z kwalifikacjami, a jednocześnie wykonywać pracę niezgodnie z kwalifikacjami za zgodą kuratora. Takiej umowy o pracę nie można nawiązać, ponieważ miałaby ona dwie odrębne podstawy prawne i wskazywałaby dwie stawki wynagrodzenia. Jedna z umów mogłaby być nawiązana na czas nieokreślony, a druga byłaby umową okresową.
Tak więc nie można nawiązać jednej umowy o pracę z zobowiązaniem do pracy na dwóch stanowiskach w ramach której praca na jednym stanowisku realizowana jest zgodnie z kwalifikacjami, a na drugim bez kwalifikacji. W takiej sytuacji należy nawiązać dwie odrębne umowy o pracę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W nawiązaniu do wcześniej już zadanego pytania chciałam dodać, że wymieniony przeze mnie nauczyciel (przebywajacy obecnie na dalszym zwolnieniu w naszej placówce - nauczyciel mianowany, zatrudniony na pełny etat) prowadzi działalność gospodarczą, której nie może zawiesić, gdyż zatrudnia kilka osób.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 24.03.2017r. nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania na stanowisku pedagoga szkolnego pełniący funkcję wicedyrektora szkoły, otrzymał propozycję ograniczenia zatrudnienia z uwagi na wygaśnięcie stanowiska wicedyrektora i zmiany organizacyjne w roku szkolnym 2017/2018 uniemożliwiające zatrudnienie w pełnym wymiarze.
W terminie 7 dni nauczyciel w formie pisemnej nie wyraził zgody na propozycję ograniczenia zatrudnienia.
Organ prowadzący zatwierdził arkusz organizacji w dniu 26.05.2017 r.
29.05.2017 r. nauczyciel otrzymał od dyrektora szkoły pismo o rozwiązaniu stosunku pracy za trzymiesięcznym wypowiedzeniem i przyznaniu sześciomiesięcznej odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 Karty Nauczyciela.
W dniu 30.05.2017 r. nauczyciel poinformował dyrektora szkoły o zamiarze przejścia na emeryturę z dniem 01.09.2017 r.
W dniu 07.06.2017 r. nauczyciel otrzymał od prezydenta miasta pismo, w którym zobowiązał nauczyciela do podjęcia z dniem 01.09.2017 r. pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych (pismo datowane na 30.05.2017 r., doręczone adresatowi 07.06.2017 r.).
W dniu 12.06.2017 r. nauczyciel złożył w organie prowadzącym informację o przejściu przez niego na emeryturę z dniem 31.05.2017 r.
Nauczyciel przeszedł na emeryturę z dniem 01.09.2017r., otrzymał trzymiesięczną odprawę emerytalną, natomiast do dnia dzisiejszego nie otrzymał odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 Karty Nauczyciela. Dyrektor jako przyczynę niewypłacenia odprawy podał, iż organ prowadzący nie wyraził zgody na wypłatę odprawy z art. 20 ust. 2 KN, gdyż stworzona została możliwość uzupełnienia godzin do pełnego wymiaru czasu pracy.
Czy w opisanym przypadku nauczyciel posiadał prawo do otrzymania odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 KN, a nieotrzymanie świadczenia stanowi podstawę do skierowania sprawy do Sądu Pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel- mgr z przygotowaniem pedagogicznym, który ukończył kurs kwalifikacyjny z terapii pedagogicznej ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w szkole podstawowej?
- Czy ukończenie pedagogiki specjalnej nadaje nauczycielowi kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w Szkole podstawowej specjalnej z dziećmi z upośledzeniem intelektualnym, czy konieczne jest ukończenie oligofrenopedagogiki?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak można zmienić umowę przez mianowanie z nauczycielem emerytowanym na umowę o pracę. Nauczyciel nie chce mieć całego etatu i czy na wniosek nauczyciela można zmienić taką umowę?
Jak napisać taki wniosek, na jaki art. się powołać? Jak powinien wyglądać taki wniosek?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe