Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry, z jakich godzin należy realizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów dyslektycznych? Mam jednego nauczyciela z kwalifikacjami do prowadzenia tych zajęć. W ramach godz. "karcianych" prowadzi 2 godz w tygodniu, obejmują one 10 uczniów. Z opinii PPP wynika, że powinniśmy zapewnić te zajęcia grupie 30 uczniów. Czyli powinniśmy utworzyć jeszcze 4 grupy. Na jakiej podstawie przydzielić je nauczycielowi? Czy powinny być to godziny dodatkowo płatne, czy mogą wejść w etat nauczyciela, czy takie godziny może przydzielić organ prowadzący na podst. rozporządzenia o pomocy psych.-ped.?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:
§ 10. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5.
§ 21. 1. Dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, na podstawie zaleceń zespołu, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 2, ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Wymiar godzin zajęć, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5 i ust. 2 pkt 1, ustala się z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
Należy zatem przydzielić uczniom taką liczbę godzin zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, aby zmieścić się w ilości godzin "karcianych" nauczyciela (nie wchodzą w etat). Przy tak dużej liczbie uczniów wymagających pomocy, musieliby mieć zajęcia raz na trzy tygodnie. Wyjścia są dwa: inni nauczyciele podniosą swoje kwalifikacje na odpowiednich kursach czy studiach podyplomowych (ewentualne zatrudnienie kogoś z kwalifikacjami, jeżeli jest taka możliwość) albo wnioskowanie do organu prowadzącego o dodatkowe godziny na pomoc psychologiczno-pedagogiczną. W przypadku braku dodatkowych środków pozostają tylko godziny "karciane".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem przedszkola niepublicznego do którego uczęszcza 214 dzieci na dzień dzisiejszy. Zatrudniam psychologa i logopedę po 7 godzin tygodniowo. Nauczyciela jako pedagoga specjalnego w wymiarze pełnego etatu, czyli 25 godzin tygodniowo, w tym 3 godziny jako pedagog specjalny, pozostałe godziny to wychowawstwo i nauczyciel języka angielskiego. Zatrudniam w przedszkolu łącznie 20 nauczycieli, w tym wyżej wskazanych specjalistów. Moje pytanie brzmi: Czy w przedszkolu odnosząc się do liczby dzieci i wprowadzonej ustawy z dnia 12 maja 2022 r. liczba godzin specjalistów jest wystarczająca, a jeśli nie, to jak powinna się ona prawidłowo przedstawiać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy art 44q Ustawy o systemie oświaty, który mówi, że uczeń kończy szkołę branżowa I stopnia w momencie przystąpienia do egzaminu zawodowego lub czeladniczego odnosi się do uczniów, którzy w roku szkolnym 2019/2020 kończą szkołę czy do uczniów, którzy przyszli dopiero do szkoły w roku szkolnym 2019/2020 i ukończą szkołę w roku szkolnym 2021/2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej pracuje w pełnym wymiarze godzin - etat. Nie przebywał na zwolnieniu lekarskim. Nie zrealizował w roku szkolnym 2009/10 obowiązkowych dodatkowych 38 godzin nałożonych z art. 42 Karty Nauczyciela. Czy są regulacje prawne rozstrzygające taką sytuację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia rewalidacyjne powinny odbywać się poza podstawą programową te wynikające z przeczenia o kształceniu specjalnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń wraca do Polski z Francji. Tam ma zaliczone 10 lat nauki. Matka wnioskuje jednak o przyjęcie go do klasy pierwszej liceum ze względu na różnice programowe. Czy można go przyjąć do klasy pierwszej czy trzeba do drugiej zgodnie z liczbą lat nauki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe