Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Fundacja jest organem prowadzącym dla niepublicznego ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego. Powiat przekazuje dotację w całości na konto bankowe ośrodka. Fundacja jako organ prowadzący ma określone zadania, które są finansowane z dotacji. Pytanie: 1. Jaką dokumentację powinna prowadzić fundacja żeby realizować zadania organu prowadzącego? 2. W jaki sposób rozliczać środki finansowe w tym zakresie? Czy wystarczy pismo wyrażające zgodę na np. przeprowadzenie remontu? 3. W art 10 ust.1 pkt 3 Prawa Oświatowego jest mowa o zadaniach inwestycyjnych - czego dotyczą i w jakiej kwocie?
Zakres prowadzonej dokumentacji jest uzależniony od wewnętrznych regulacji fundacji, ponieważ przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59 jej nie określają zasad jej prowadzenia odnośnie do wykonywania zadań organu prowadzącego.
Gospodarka finansowa niepublicznego OREW jest prowadzona według zasad określonych przez fundację jako organ prowadzący placówkę, w tym wynika z niej niezbędna dokumentacja lub konieczność uzyskania zgody organu prowadzącego na poniesienie wydatku przez upoważnioną osobę (art. 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2017 r., poz. 2203).
Na gruncie art. 10 ust. 1 pkt 3 PO przez remont obiektu placówki należy rozumieć odtworzenie pierwotnej substancji istniejącego, zaś przez zadanie inwestycyjne – nabycie lub wytworzenie nowego wyposażenia placówki (w tym ulepszenia), które zalicza się zgodnie z przepisami o rachunkowości do tzw. majątku trwałego jednostki, bez względu na ich wartość.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy niepubliczna szkoła podstawowa i niepubliczne przedszkole powinny prowadzić księgę ewidencji? Czy jeśli jest to ten sam organ prowadzący to księga jest wspólna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko z oddziału przedszkolnego otrzymało decyzję o zorganizowaniu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - czy zajęcia logopedy, surdopedagoga i pedagoga mogą być w jednym dzienniku WWRD, aby wzajemnie widzieli co zostało z dzieckiem zrealizowane? Czy każdy osobno?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do gimnazjum do kl. drugiej uczęszcza chłopiec z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. W sprawach dziecka przychodzi do szkoły matka chłopca. Od klasy drugiej matce towarzyszy jej partner, który nie jest prawnym opiekunem chłopca. Rozmowy, bywa że, dotyczą zachowań związanych z chorobą - autyzmem. Dyrektor szkoły, nie chcąc być posądzonym o rozpowszechnianie danych sensytywnych w obecności osób niebędących prawnym opiekunem, zaproponował rozmowę bez obecności partnera matki. Matka nie wyraziła zgody i została poproszona o podpisanie stosownego oświadczenia. Zdarza się też, że to partner podpisuje informacje dotyczące dziecka lub podpisuje decyzje związane z dzieckiem. Szkoła ma obawy, co do ważności takich sytuacji. Kiedyś przeczytaliśmy na jakimś portalu oświatowym, że szkoła powinna być w posiadaniu prawnego/notarialnego pełnomocnictwa matki na rzecz partnera w sytuacjach związanych z decyzjami w sprawie dziecka. Matka powołując się na Ustawę z 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich i rozmowę z dyrektorem w Kuratorium Oświaty uważa, że takie stanowisko szkoły jest nadużyciem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z powodu małej liczebności klas organ prowadzący dał mi wytyczne, abym połączyła 3 klasy (4 roczniki). Łącznie grupa nie przekraczałaby 26 uczniów. Niestety w klasie V mam 2 uczniów z orzeczeniem (niepełnosprawność sprzężona i niepełnosprawność ruchowa), w klasie VII - 1 (niedostosowanie społeczne). Dostałam wytyczne od organu prowadzącego, aby połączyć klasy V, VI i VII. Opracowałam arkusz, w którym połączyłam dwa oddziały VI - VII, natomiast nie łączyłam kl. V z uwagi na uczniów którzy wymagają szczególnych dostosowań . Otrzymałam pozytywną opinię związków zawodowych. Wysłałam arkusz do organu prowadzącego i otrzymałam uwagi do ww. arkusza z uwzględnieniem łączeń tych 3 klas. Wiem, że to wpłynie na jakość nauczania i jest zagrożona realizacja podstawy programowej, poza tym nie będę w stanie zapewnić odpowiednich warunków uczniom ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z orzeczenia. Co mogę w tej sprawie zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Rada Pedagogiczna opiniuje przyznane nagrody dyrektora z okazji DEN? Czy musi być do tego uchwała?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe