Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (autyzm, zaburzenia sprzężone) może przebywać w jednej grupie przedszkolnej w niepublicznym przedszkolu?
Nie ma przepisu określającego ile dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może być w tzw. „zwykłej” grupie przedszkolnej. Rozporządzenie MEN z 2011 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (z póź. zmianami) określa tylko, że:
- Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25 osób.
- Jeśli jest to oddział przedszkolny integracyjny, to liczebność dzieci w grupie powinna wynosić do 20 osób, w tym do 5 dzieci z niepełnosprawnością.
Przedszkole niepubliczne zarejestrowane w Kuratorium oświaty – a więc mające uprawnienia placówki publicznej - obowiązuje przestrzeganie zapisów prawa oświatowego, które dotyczą organizacji opieki, kształcenia i wychowania dzieci. W opisanym przypadku należy także stosować przepisy rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. dnia 7 sierpnia 2015 r.poz.1113) mówiące o obowiązku dodatkowego zatrudnienia nauczyciela wspomagającego lub specjalisty posiadającego kwalifikacje z pedagogiki specjalnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Matka ucznia z głębokim niedosłuchem (klasa siódma SP) złożyła podanie o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego - na podstawie zapisów w orzeczeniu z PPP. W nowym Ramowym Planie Nauczania dla SP jest informacja o tym, że uczeń zwolniony z nauki drugiego języka powinien uczęszczać na technikę. Jak to zrealizować skoro: 1) w klasach siódmych nie ma techniki, 2) wysłać ucznia do kasy szóstej? 3) czy ma być oceniany na tej technice? (ale przecież już ma ocenę na zakończenie klasy szóstej..) 3)drugi język obcy jest w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, a technika w kasach młodszych ma 1 godzinę, czyli uczeń ma być zapiany na technikę do dwóch klas? Matka ucznia chętnie przeznaczyłaby te dwie godziny na zajęcia rewalidacyjne, które uczeń ma również zalecone w orzeczeniu z PPP.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o wyjaśnienie, czy każdy uczeń posiadający orzeczenie o upośledzeniu w stopniu lekkim bądź umiarkowanym powinien mieć zajęcia rewalidacyjne. Czy to muszą być zajęcia indywidualne czy mogą być w grupie 2-3 osób? Czy mogą być realizowane w ramach tzw. karcianych? Czy organ prowadzący musi przydzielić dodatkowe godziny obligatoryjnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do gimnazjum do kl. drugiej uczęszcza chłopiec z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. W sprawach dziecka przychodzi do szkoły matka chłopca. Od klasy drugiej matce towarzyszy jej partner, który nie jest prawnym opiekunem chłopca. Rozmowy, bywa że, dotyczą zachowań związanych z chorobą - autyzmem. Dyrektor szkoły, nie chcąc być posądzonym o rozpowszechnianie danych sensytywnych w obecności osób niebędących prawnym opiekunem, zaproponował rozmowę bez obecności partnera matki. Matka nie wyraziła zgody i została poproszona o podpisanie stosownego oświadczenia. Zdarza się też, że to partner podpisuje informacje dotyczące dziecka lub podpisuje decyzje związane z dzieckiem. Szkoła ma obawy, co do ważności takich sytuacji. Kiedyś przeczytaliśmy na jakimś portalu oświatowym, że szkoła powinna być w posiadaniu prawnego/notarialnego pełnomocnictwa matki na rzecz partnera w sytuacjach związanych z decyzjami w sprawie dziecka. Matka powołując się na Ustawę z 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich i rozmowę z dyrektorem w Kuratorium Oświaty uważa, że takie stanowisko szkoły jest nadużyciem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna wyglądać decyzja o nieprzyjęciu do szkoły policealnej obcokrajowca z powodu niekompletnych dokumentów potwierdzających poziom wykształcenia (dostępne tylko skany)? Proszę o wzór.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na pytanie dotyczące godzin do dyspozycji dyrektora w gimnazjum: czy dyrektor może zwiększyć ilość godzin na realizację podstawy programowej z danego przedmiotu na okres 3 miesięcy, a później na kolejny przedmiot, podczas realizacji którego nastąpił problem z rytmicznością ze względu na nieobecności nauczyciela? Czy konieczne jest zaplanowanie tej godziny na okres co najmniej jednego semestru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe