Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak długo należy przechowywać prace kontrolne i prace z egzaminów semestralnych pisemnych słuchaczy w szkołach ponadgimnazjalnych (LO dla dorosłych), kształcących się w systemie zaocznych? W jakim akcie prawnym znajdziemy odpowiedź na to pytanie?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji:
§ 16. Dokumentację przebiegu nauczania stanowią także uchwały rady pedagogicznej dotyczące klasyfikowania i promowania uczniów oraz ukończenia szkoły, zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki oraz pisemne prace kontrolne i egzaminacyjne słuchaczy szkół dla dorosłych prowadzonych w formie zaocznej.
Powyższy przepis jest jedynym przepisem, który mówi o pisemnych pracach kontrolnych i egzaminacyjnych słuchaczy szkół dla dorosłych prowadzonych w formie zaocznej.
Skoro zatem prace te stanowią dokumentację przebiegu nauczania, powinny znajdować się przez pewien czas w szkole. Ów "pewien" czas należy określić w jednolitym rzeczowym wykazie akt. Z uwagi na dużą ilość takiej dokumentacji bezcelowe byłoby przechowywanie jej tak długo jak arkusze ocen. Uważam, że powinno się wziąć tutaj pod uwagę np. przepisy ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych:
§ 29. 1. Słuchaczowi szkoły dla dorosłych powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio semestralną ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny niedostatecznej, i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
2. Słuchaczowi szkoły dla dorosłych, który w okresie 3 lat przed rozpoczęciem nauki w szkole zdał egzaminy eksternistyczne z zakresu poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na nie.
3. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się odpowiednio "zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia" lub "zwolniona z obowiązku uczęszczania na zajęcia" oraz podstawę prawną zwolnienia.
4. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się odpowiednio "zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia" lub "zwolniona z obowiązku uczęszczania na zajęcia" oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem semestralnej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła musi bezwzględnie realizować zajęcia do wyboru w ramach wychowania fizycznego, tak jak wskazuje Rozporządzenie MEN z 29 czerwca 2017 w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego? Mamy problemy kadrowe i problemy z ułożeniem odpowiedniego planu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej bibliotekarz wypowiedział umowę z dniem 1 września. Obecnie dyrektor i bibliotekarz realizuje 5/30 godz. biblioteki. Na jakich zasadach dyrektor może się starać o godziny ponadwymiarowe lub zastępcze tj. 12/30.Obecnie w szkole nie ma nauczyciela z kwalifikacjami, bo jest na urlopie macierzyńskim oraz nikt nie zgłosił się do pracy pomimo informacji na stronie KO. Poproszę o poradę i podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica klasy III gimnazjum w grudniu 2011 kończy 18 lat. Czy można ją skreślić z listy uczniów? Na podstawie jakich przepisów? Jaka jest procedura? Czy są jakieś odstępstwa? Rodzice uważają, że córka powinna ukończyć szkołę w "normalnym" gimnazjum. Ja proponuję szkołę dla dorosłych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy zajęć Wczesnego wspomagania Rozwoju Dziecka mianowicie mam problemy kadrowe ze specjalistami dotyczy zajęć rehabilitacyjnych i zajęć integracji sensorycznej czy mogę te zajęcia zamienić czyli zwiększyć ilość zajęć z logopedii i zajęć z np. oligofrenopedagogiem do ilości wymaganej przez rozporządzenie o WWRD i nie realizować w/w zajęć, które dzieci powinny mieć zgodnie z opiniami o WWRD do czasu,aż znajdę rehabilitanta, a jedna z nauczycielek skończy integrację sensoryczną (luty 2025) nadmieniam, że jesteśmy placówką niepubliczną i zgoda kuratora nie wchodzi pod uwagę. Jeżeli będę mogła tak zrobić czy muszę mieć oświadczenia rodziców, że chcą inne zajęcia zamiast rehabilitacji czy integracji sensorycznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu niepublicznym będzie utworzona grupa dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -autyzm dziecięcy i niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym.
W grupie będą dzieci z odroczonym obowiązkiem szkolnym.
Czy w takiej grupie należy realizować podstawę programową dla 6-latków?
Jak opracować diagnozę gotowości szkolnej (czy można opierać się o gotowe materiały do diagnozy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe