Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak dokonać korekty różnic? W wyniku spisu z natury a zapisami w księdze inwentarzowej powstała różnica w kwocie odpowiadającej środkom trwałym w użytkowaniu (wyposażenie szkoły), jak dokonać korekt?
Na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.) zwanej dalej u.r. w szkole powinny obowiązywać zasady (polityka) rachunkowości. Zasady te powinny m.in. określać metody wyceny aktywów i pasywów oraz sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym zakładowy plan kont, ustalający wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej. Szkoła powinna prowadzić księgę inwentarzową, w której ewidencjonuje posiadane środki trwałe i oznacza poszczególne składniki majątku numerami inwentarzowymi, co pozwala na ich identyfikację z zapisami w księdze. Zasadą jest, że środek trwały powinien być wprowadzony do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania w prowadzonej działalności. Późniejszy termin wprowadzenia środka trwałego do ewidencji jest jego ujawnieniem (art. 16d ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz. U. z 2014 r., poz. 581). W toku inwentaryzacji dokonuje się także porównania wartości poszczególnych środków trwałych z danymi ksiąg rachunkowych.
Ujawnienie środka trwałego, stwierdzenie jego braku podczas lub stwierdzenie różnic wartości inwentaryzacji przeprowadzonej na podstawie art. 26 u.r., musi skutkować jego udokumentowaniem, wyjaśnieniem i powiązaniem z zapisami ksiąg rachunkowych. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 u.r.). Przyczyny powstania różnic inwentaryzacyjnych określa komisja inwentaryzacyjna w protokole wraz z wnioskami co do sposobu ich rozliczenia, powołana przez dyrektora na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 289). Różnice ilościowe lub wartościowe mogą mieć postać niedoborów lub nadwyżek. Różnice te mogą być pozorne (wynikające z błędów w przeprowadzonej inwentaryzacji lub z błędów w prowadzeniu ewidencji księgowej) albo rzeczywiste. Ujawnia się je na koncie 240 – Pozostałe rozrachunki oraz należy dokonać zapisów na odpowiednich kontach, ukazujących zwiększenie lub zmniejszenie wartości poszczególnych składników majątkowych. W przypadku niedoboru księguje się: Wn konto 240, Ma na odpowiednim konto składnika majątku. Nadwyżkę ujmuje się w księgach zapisem: Wn na odpowiednim koncie składnika majątku, Ma konto 240.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły, który złożył wniosek o ocenę swojej pracy może zrezygnować i przerwać procedurę ceny pracy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej realizuje nauczanie indywidualne w domu. Od początku II semestru bardzo często nie pracuje na lekcjach, często nie przychodzi na zajęcia, zamyka się w pokoju, nie nawiązuje kontaktu z nauczycielami. Rozmowy przeprowadzone z ojcem nie wpłynęły na postawę ucznia. Jakie kroki powinna podjąć szkoła? Czy ucznia można nie promować do następnej klasy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym wyjaśnić skrót SND- stopień nauczyciela dyplomowanego. Komisja kwalifikacyjna na ten stopień zakwestionowała moje osiągnięcia na szczeblu lokalnym oraz nagrody dyrektora. Uzasadnienie: Kurator uwzględnia tylko osiągnięcia na szczeblu ogólnopolskim i nagrody od Kuratora do Ministra. Komisja przez to obniżyła mi ilość przyznanych punków. Czy Komisja Kwalifikacyjna na stopień nauczyciela dyplomowanego miała rację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przepisy należy stosować w stosunku do nauczycieli w przypadku niezgodnego z prawem lub nieuzasadnionego rozwiązania umowy o pracę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo, pracownica urodziła dziecko 14 sierpnia 2010 r. Do tego czasu przebywała na zwolnieniu lekarskim (również w czasie wakacji). Od 1 do 14 stycznia będzie przebywać na dodatkowym urlopie macierzyńskim. Czy w związku z tym od 15 stycznia może "odebrać" urlop wypoczynkowy w wymiarze 6 tygodni? W takim przypadku nakładać się będą dwa urlopy: zaległy z bieżącymi feriami. Czy po zakończeniu 6 - tygodniowego urlopu należy zrealizować dodatkowe 14 dni za ferie z 2011 roku? Z poważaniem Krzysztof Urban krzysztof.urban@onet.pl
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe