Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak jest w tym roku z przeprowadzeniem ewakuacji? Niby jest taki obowiązek, ale z drugiej strony procedury covidowe trochę to wykluczają. I drugie pytanie: czy taką ewakuację może przeprowadzać pracownik szkoły (nauczyciel EDB) i potem napisać protokół, czy powinna to być firma zewnętrzna (nigdzie takiej informacji nie znalazłem)?
W związku z trwaniem stanu epidemii nie zostały wyłączone obowiązki wynikające z § 17 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719 ze zm.). W przypadku obiektów, w których cyklicznie zmienia się jednocześnie grupa powyżej 50 użytkowników (czyli łącznie powyżej 50 nowych pracowników, uczniów i ewentualnie innych użytkowników, o ile są – np. wykonujących zadania na umowy cywilnoprawne), praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji należy dokonać co najmniej raz na rok, jednak w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia rozpoczęcia korzystania z obiektu przez nowych użytkowników.
W czasie stanu epidemii, w zależności od tego, jak sytuacja ta wpływa na funkcjonowanie konkretnej szkoły, może zachodzić potrzeba czasowej zmiany dotychczasowych zasad przeprowadzania próbnej ewakuacji. Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku w informacji „Praktyczne sprawdzenie organizacji oraz warunków ewakuacji w czasie epidemii COVID-19” (https://www.gov.pl/web/kmpsp-gdansk/praktyczne-sprawdzenie-organizacji-oraz-warunkow-ewakuacji-w-czasie-epidemii-covid-19) zaleca, aby sprawdzić, czy: dotychczasowe rozwiązania organizacyjne oraz warunki ewakuacji są właściwe i znane jego użytkownikom, zwłaszcza tym, którzy odgrywają kluczową rolę w czasie ewakuacji (kadra kierownicza/zarządzająca, administracja i obsługa budynku, opiekunowie, nauczyciele) oraz czy użytkownicy danego obiektu rzeczywiście umieją korzystać w praktyce z zastosowanych w nim rozwiązań w zakresie ewakuacji (np. drogi ewakuacyjne, zamknięcia przeciwpożarowe, urządzenia służące zapewnieniu odpowiednich warunków ewakuacji). W aspekcie praktycznym zaleca się, jeżeli jest to możliwe w danym przypadku, np. przećwiczyć organizację ewakuacji z udziałem wszystkich osób kluczowych dla jej właściwego przeprowadzenia, wykonać ćwiczenia ewakuacyjne w sposób etapowy dla poszczególnych grup użytkowników, oceniając przy tym występujące w praktyce organizację oraz warunki ewakuacji ludzi.
Za sporządzenie odpowiedniego protokołu na potwierdzenie realizacji omawianych zadań odpowiada dyrektor jako zarządca obiektu. Nauczycielowi EDB taki obowiązek można powierzyć, jeśli wynika ze statutu konkretnej szkoły, a w razie braku takiego postanowienia statutowego – po uzyskaniu zgody nauczyciela (art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przypadku ucznia Technikum Budowlanego, który ubiega się o nauczanie indywidualne wymagane jest zaświadczenie określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu wydane przez lekarza medycyny pracy? Czy obowiązuje p.5 &6 rozporządzenia w sprawie orzeczeń?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uzupełnienie pytania. Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną spełniający obowiązek szkolny w ośrodku rehabilitacyjno- wychowawczym na podstawie porozumienia z dyrektorem. (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i niepełnosprawność ruchowa)na jakiej podstawie prawnej pozostawić ucznia w klasie IV? W klasie III wydłużono etap edukacyjny na postawie rozporządzenia o ramowych planach nauczania. Jak wygląda sytuacja w klasie IV?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica technikum we wrześniu rozpoczęła kolejny rok szkolny w klasie II. Po dwóch tygodniach postanowiła zrezygnować ze szkoły przenosząc się do "Szkoły w Chmurze" (na poziomie LO). W grudniu postanowiła jednak zrezygnować z nauki w tej szkole i chciałaby do nas powrócić do klasy II. W "Szkole w Chmurze" uczennica miała tylko geografię i język angielski, z których podobno otrzymała zaliczenie procentowe. W naszej szkole do przerwy świątecznej odbywa się klasyfikacja uczniów. Czy uczennica może zostać ponownie przyjęta do naszej szkoły? A jeśli tak, to na jakich warunkach związanych z nieklasyfikowaniem praktycznie ze wszystkich przedmiotów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi pracującemu w przedszkolu niepublicznym przysługuje dzień wolny z tytułu święta wypadającego w sobotę, skoro i tak sobota obligatoryjnie jest dniem wolnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, nauczyciel odwołał się od oceny pracy dokonanej na wniosek Kuratora Oświaty. Czy konieczność poinformowania nauczyciela na piśmie o dokonywanej ocenie, co najmniej na miesiąc przed tym faktem, musi być pismem konkretnie skierowanym do nauczyciela? Czy za formę pisemną można uznać sms-a, z krótka informacją o tej ocenie? Czy formą pisemną może być protokół z posiedzenia rady pedagogicznej, na którym dyrektor przedstawił plan nadzoru pedagogicznego, w którym zawarł informację o ocenie pracy nauczyciela na wniosek Kuratorium oraz wskazał termin jej dokonania oraz fakt, ze nauczyciel ów protokół podpisał? Czy jest to rażące naruszenie przepisów, jeśli nie dochowano innej formy pionformowania nauczyciela na piśmie? Czy przekazanie informacji drogą mailową o planowanym terminie zapoznania nauczyciela z projektem oceny pracy i wskazanie, ze swoje uwagi i spostrzeżenia może zgłosić na piśmie, jednak nie później niż 3 dni od daty zapoznania z projektem oceny oraz, że przy zapoznawaniu z projektem może być obecny przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela zakłądowej organizacji związkowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe