Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy zorganizować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną dla nauczyciela stażysty?(procedura i podstawy prawne)
Zgodnie z art. 9b ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.- dalej Karta Nauczyciela) nauczyciel ubiegający się o uzyskanie stopnia nauczyciela kontraktowego składa wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego do dyrektora szkoły, w której jest zatrudniony.
Następnie, dyrektor szkoły na podstawie art. 9g ust. 1 Karty Nauczyciela powołuje komisję, w skład której wchodzą:
1) dyrektor lub wicedyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji;
2) przewodniczący zespołu nauczycieli (jeżeli został w szkole powołany) lub nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w szkole, a w przypadku przedszkola, szkoły lub placówki, w których nie są zatrudnieni nauczyciele mianowani lub dyplomowani - nauczyciel kontraktowy;
3) opiekun stażu.
Ponadto w skład komisji na wniosek nauczyciela może zostać uzupełniony o przedstawiciela wskazanego związku zawodowego (art. 9g ust. 5 Karty Nauczyciela) oraz w charakterze obserwatora- przedstawiciel organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 9g ust. 4 Karty Nauczyciela).
O terminie i miejscu posiedzenia komisji kwalifikacyjnej powiadamia się członków komisji i nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Przebieg prac komisji szczegółowo opisany jest w § 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 z późn. zm.- dalej rozporządzenie). Jest on następujący:
1. Komisja kwalifikacyjna po zapoznaniu się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego, przeprowadza rozmowę, podczas której nauczyciel:
• prezentuje dorobek zawodowy,
• prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności przez,
• rozwiązuje wskazany przez komisję problem związany z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa,
• wykonuje zadanie z użyciem narzędzi multimedialnych,
• odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego
2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, spośród których komisja przygotuje problemy, zadania i pytania dla nauczyciela wskazane są w § 6 ust. 2 rozporządzenia i obejmują:
• znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż,
• umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej,
• umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania,
• umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki;
• umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego,
• umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych,
• umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć;
• znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Po przeprowadzonej rozmowie komisja obraduje. Zgodnie z § 13 podejmują rozstrzygnięcie w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków. Każdy z członków komisji ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego w punktach według skali od 0 do 10. Na podstawie liczby punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji oblicza się średnią arytmetyczną punktów. Nauczyciel zdał egzamin przed komisją egzaminacyjną albo uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej, jeżeli średnia arytmetyczna punktów wynosi co najmniej 7. Następie nauczycielowi wydaje się zaświadczenie o tym, że uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej, Wzór zaświadczenia jest załącznikiem do rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel uczący w gimnazjum nie zrealizował minimalnej liczby godzin wynikającej z ramowych planów nauczania przedmiotu. Do pełnej realizacji zabrakło mu dwóch godzin. Klasa już wyszła ze szkoły. Jakie konsekwencje może ponieść od dyrektora, a jakie konsekwencje i kiedy mogą spotkać dyrektora. Co robić, by uniknąć takich sytuacji w przyszłości?
Dziękuję
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Przedszkole Integracyjne - w jaki sposób - zgodnie z nowa podstawą programową dokumentować- np. zapisywać w dzienniku zajęć grupy jej realizację tzn. jak wykazać proporcje zagospodarowania czasu pobytu dziecka w przedszkolu, jak udokumentować pomoc pedagogiczno-psychologiczną, zajęcia rewalidacyjne? Czy nie wystarczy dziennik indywidualny dziecka ze SPE i zapisy w dziennikach specjalistów? Proszę o precyzyjne wyjaśnienie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu kwalifikacji: Chcemy zatrudnić osobę jako wychowawcę w internacie dla uczniów zasadniczej szkoły zawodowej, kandydatka przedstawiła dwa dyplomy: tytuł zawodowy licencjata - ukończony kierunek pedagogika w specjalności psychopedagogika z detektywistyką oraz tytuł zawodowy magister - ukończony kierunek pedagogika w specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza: pedagogika małego dziecka. Czy mogę uznać, że kandydatka ma wystarczające kwalifikacje do zatrudnienia na stanowisku wychowawca w internacie?
- Jak dokumentować organizację i kontrolę zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy będzie można się spodziewać propozycji planu nadzoru na nowy rok szkolny?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe