Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak napisać decyzję odmowną na wniosek rodzica o udzielenie pomocy w formie dofinansowania zakupu podręczników w ramach programu "Wyprawka szkolna" - dziecko ma orzeczenie o kształceniu specjalnym ze względu na Zespół Aspergera.
Dyrektor zna sytuację rodzinną dziecka, jednocześnie przyczynę odmowy, zatem, jeśli podejmuje decyzję odmowną, powinien przywołać podstawę prawną oraz uzasadnienie.
Podstawa prawna:
1) ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 12 lipca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów dydaktycznych,
2) UCHWAŁA RADY MINISTRÓW z dnia 12 lipca 2013 r. w sprawie Rządowego programu pomocy uczniom w 2013 r.– „Wyprawka szkolna”.
Dla uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej oraz odpowiedniej klasy szkoły artystycznej dochód nie może przekraczać kwoty 539 zł netto na osobę w rodzinie (jest to kryterium określone w ustawie o świadczeniach rodzinnych). Dla uczniów pozostałych klas objętych programem jest to dochód nieprzekraczający 456 zł netto na osobę w rodzinie (kryterium z ustawy o pomocy społecznej).
Rodziny z dochodem powyżej progu również mogą również starać się o dofinansowanie (np. wielodzietne, dotknięte zdarzeniem losowym). Z pomocy, która może zostać udzielona uczniom pochodzącym z takich rodzin może skorzystać nie więcej niż 5% uczniów w danej gminie, uczęszczających do klas uprawnionych do objęcia programem.
W 2013 r. programem będą objęci także uczniowie słabowidzący, niesłyszący, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczęszczający w roku szkolnym 2013/2014 do szkół dla dzieci i młodzieży - podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych.
Uczniowie niepełnosprawni, o których mowa powyżej, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mają prawo ubiegać się o dofinansowanie w programie „Wyprawka szkolna" bez względu na dochód, na jednego członka rodziny.
Dofinansowanie zakupu podręczników w 2013 r. będzie wynosić:
- kl. I - III - do kwoty 225 zł
- kl. V szkoły podstawowej - do kwoty 325 zł
- kl. II zasadniczej szkoły zawodowej - do kwoty 390 zł
- kl. II szkoły ponadgimnazjalnej (LO, technikum) - do kwoty 445 zł.
- w przypadku korzystania przez uczniów niepełnosprawnych z podręczników dopuszczonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do kształcenia specjalnego wysokość pomocy może wynosić do 770 zł w szkole podstawowej, do 607 zł w gimnazjum.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka jest aktualna podstawa prawna w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w następującej kwestii. Związki zawodowe działające w placówce zarzucają mi przekroczenie kompetencji. Zgodnie z procedurą kontroli zarządczej wprowadziłam w życie Kodeks etyki nauczyciela. Kodeks ten powstał dokładnie według Państwa sugestii.Przedstawiciel prawny ZNP stwierdził, że nie ma konieczności wprowadzania takiego kodeksu, gdyż zawiera on przepisy określone w innych aktach prawych takich jak np. Kodeks pracy czy Karta Nauczyciela.Z powyższego wynikła sytuacja, w której ZNP żąda usunięcia tego wewnętrznego aktu szkolnego, mimo iż większość pracowników go przyjęło. Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie procedury przyjęcia nowego statutu przez radę pedagogiczną. Jak wygląda procedura przekazania statutu organowi prowadzącemu i organowi nadzoru pedagogicznego? Statut dotyczy tzw. starego zespołu szkół, który jednak po ostatniej reformie ma inną strukturę, dotychczas w jego skład wchodziła szkoła podstawowa i gimnazjum, a po zmianach przepisowych i na mocy postanowień rady gminy w chwili obecnej tworzą go szkoła podstawowa i przedszkole. Statut został opracowany przez radę pedagogiczną. Statut ma część ogólną dla Zespołu i oddzielne statuty dla przedszkola i szkoły podstawowej. Czy taka struktura tego dokumentu jest na pewno prawidłowa? Proszę także o podanie podstaw prawnych, wzorów uchwał dla opisanych wyżej działań.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeden z rodziców wbrew postanowieniu sądu i woli drugiego rodzica może przenieść dziecko do innej szkoły? Czy dyrektor gimnazjum ma obowiązek wysłać dokumentację nauczania ucznia do tej szkoły?
- Z powodu epidemii grypy zmuszona byłam odwołać zajęcia lekcyjne. Szkoła pracuje 6 dni w tygodniu. Czy stracone dni nauki możemy odpracować w niedziele? Jaka jest podstawa prawna, na której powinnam się oprzeć podejmując decyzję w tej sprawie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe