Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak obliczyć ilość godzin do dyspozycji dyrektora uwzględniając zapis rozporządzenia: Rozporządzenia MEN z dnia 2lutego 2012 w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. W załączniku nr 3 ust.3 zawiera algorytm obliczenia wymiaru godzin do dyspozycji dyrektora. praktyczne zastosowanie tego algorytmu budzi wiele wątpliwości wśród dyrektorów szkół, szczególnie zapis:" faktyczną liczbę tygodni" nie jest jednoznaczny. Firmy szkoleniowe traktują faktyczną liczbę tygodni różnie, np 32? Proszę o wyjaśnienie. Z poważaniem - Elżbieta Smyk
Załącznik nr 3 do Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych:
3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5
lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między:
1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,
a
2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1.
- suma godzin wynikająca z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin: 90
- faktyczna liczba tygodni: trzeba obliczyć, odliczając od wszystkich tygodni w roku szkolnym dni wolne i święta; średnio jest to 35/36 tygodni
- suma godzin określonych w ust. 1 pkt 1: 2825
90 x 35 tygodni = 3150
3150 - 2825 = 325
Licząc w ten sposób wyjdzie tych godzin ok. 3 na rok (a jest to wzór wyliczenia podany przez MEN). W rzeczywistości dyrektor ma do dyspozycji w trzyletnim cyklu kształcenia tylko 2 dodatkowe godziny.
"Stare" godziny dyrektorskie zniknęły z ramówki, w zamian dodano te 2 dodatkowe godziny potrzebne na zrealizowanie podstawy programowej:
- Minimalna liczba godzin na zajęcia obowiązkowe nie uległa zmianie i wynosi 2825.
- Tygodniowy wymiar tych godzin dzielony jest przez 32 (według ustawodawcy tyle czasu wystarczy na zrealizowanie podstawy programowej), co daje 88 godzin tygodniowo (cały czas w trzyletnim cyklu).
- W nowym rozporządzeniu określono tygodniowe liczby godzin na 29, 30 i 31, co w sumie daje 90. Różnica między 90 a 88 daje te 2 godziny dodatkowe przeznaczone dowolnie na obowiązkowe zajęcia z ramówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
-
Szkolny plan nauczania dla klas 1–3 szkoły podstawowej
Liczba stron w dokumencie: 1
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie w sprawie zakładania i prowadzenia arkuszy ocen, gdyż interpretacja kuratorium różni się od mojej:
1. Czy do arkuszy założonych ręcznie na wzorze MEN-I/37/2 (aktualna klasa V i VI) można drukować strony komputerowo, bo tak stanowi rozporządzenie o dokumentacji przebiegu nauczania (§ 15 ust5. Arkusze ocen uczniów albo słuchaczy wypełnia się pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy.) oraz rozporządzenie o drukach szkolnych (§ 14. 1. Świadectwa i inne druki szkolne wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, z zastrzeżeniem § 15–16a.) Chodzi mi o różnicę ZAKŁADA się, a WYPEŁNIA się. Uważam, że tak jest poprawnie, gdyż przepis ten obowiązywał już przed 2013r, kiedy pojawił się wzór MEN-I/37b/2. Kuratorium twierdzi, że do wzoru 37/2 dla klas I-III można dołączyć podpisane przez wychowawcę wydruki, a dla kl. IV-VI należy wpisywać ręcznie, a miało chyba chodzić o ułatwienie nauczycielom pracy. Dodam, że od lat korzystaliśmy z oprogramowania jednej z wiodących firm w celu drukowania świadectw i arkuszy i drukując wskazywaliśmy odpowiednie rozporządzenie - jak więc mogło to być błędnie robione? 2. Czym różni się wzór MEN-I/37/2 od MEN-I/37a/2. 3. Co w przypadku, gdy moje stanowisko jest błędne, czy zmieniać wszystkie wydrukowane strony i przepisywać je ręcznie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko w wieku 3-5 lat z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może być objęte przez wybrane przez rodziców przedszkole indywidualnym/domowym nauczaniem/wychowaniem przedszkolnym? Czy procedura załatwiania sprawy jest taka sama jak w wypadku ubiegania się o indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne? Proszę o podanie podstaw prawnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej ogólnodostępnej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na sprzężenie (niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową). Uczeń ten stanowi jednoosobowy oddział (arkusz organizacji szkoły). Zajęcia dla tego ucznia odbywają się w systemie łączonym z klasą VI. Z tytułu łączenia zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji szkół uczeń klasy V 50% zajęć z danego przedmiotu realizuje indywidualnie. W orzeczeniu występuje wskazanie objęcia ucznia pomocą PP w trakcie bieżącej pracy, a także zajęciami specjalistycznymi, korekcyjno-kompensacyjnymi, dydaktyczno-wyrównawczymi. Jak zastosować to zalecenie poradni? Czy te zapisy świadczą o tym, że wymieniony rodzaj zajęć należy prowadzić z uczniem indywidualnie? Obecnie uczeń korzysta z terapii psychologicznej w PPP (zgodnie z sugestią specjalistów, nauczycieli uczących zawartych w IPET) z powodu problemów związanych z przyswajaniem podstawy programowej. Wstępna informacja od specjalisty to wskazanie do ponownego badania i możliwa zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. W roku szkolnym 2021/2022 dziecko będzie już uczniem klasy VI. Jeżeli nastąpi zmiana orzeczenia, to również zmiana podstawy programowej, inny ramowy plan nauczania. Czy zajęcia powinny być organizowane w systemie łączonym i nadal zastosujemy zapisy rozporządzenia? Na czym będzie polegała odrębna organizacja pracy z tym uczniem tak, aby zapewnić mu optymalne warunki uczenia się i rozwoju? Zgodnie z zaleceniami MEN w celu kompleksowego wsparcia uczniów po powrocie do szkoły będą organizowane zajęcia wspomagające. Jaką liczbę godzin zajęć wspomagających należy przyznać dla ww. ucznia stanowiącego jednoosobową klasę, jeżeli liczba godzin na oddział wynosi od 10 do 15? Czy optymalna i dopuszczalna byłaby liczba 5 godzin? Mimo sugestii szkoły i PPP rodzic na chwilę obecną nie bierze pod uwagę placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 16 stycznia br. rodzice uczennicy przepisali dziecko do innej placówki nie informując nas o tym wcześniej. Zebranie klasyfikacyjne w naszej szkole odbyło się 19 stycznia tego roku i w tym właśnie dniu matka poinformowała o dacie przeniesienia dziecka. Wystawianie ocen w naszej szkole było zaplanowane na dzień 16.01. Proszę o udzielenie pilnej odpowiedzi, czy uczennica owa podlega klasyfikacji w naszej szkole? (oceny semestralne są wpisane w dziennikach zajęć).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic dziecka dostarczył do przedszkola niepublicznego opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W opinii wskazane jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie przedszkola w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć integracji sensorycznej oraz zajęć z logopedii. Zaznaczam, że nie jest to opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Jak prawidłowo realizować tę opinię, jeżeli przedszkole nie ma zatrudnionego logopedy i specjalisty z integracji sensorycznej? Czy realizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych przez pedagoga i psychologa będzie wystarczająca? Ile godzin miesięcznie należy realizować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe