Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic dziecka dostarczył do przedszkola niepublicznego opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W opinii wskazane jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie przedszkola w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć integracji sensorycznej oraz zajęć z logopedii. Zaznaczam, że nie jest to opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Jak prawidłowo realizować tę opinię, jeżeli przedszkole nie ma zatrudnionego logopedy i specjalisty z integracji sensorycznej? Czy realizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych przez pedagoga i psychologa będzie wystarczająca? Ile godzin miesięcznie należy realizować?
Dokument, o którym mowa, to prawdopodobnie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Warunki realizacji zaleceń w nim zawartych określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). Paragraf 1 tego rozporządzenia określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Zakresem zastosowania tych przepisów objęci są wychowankowie i uczniowie wymagający stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Są to: niepełnosprawni (niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi, słabowidzący, z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną i z niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz niedostosowani społecznie i zagrożeni tym niedostosowaniem.
Zgodnie z zapisami rozporządzenia przedszkole ma obowiązek zapewnienia:
• realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
• warunków do nauki, specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
• zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów (zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne),
• integracji uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi,
• przygotowania uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
Rodzic lub opiekun prawny ucznia bądź wychowanka legitymującego się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo żądać realizacji wszystkich zaleceń wskazanych w orzeczeniu. Obowiązkiem dyrektora placówki oświatowej jest taka organizacja pracy, która umożliwi realizację orzeczenia w pełnym zakresie.
Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe wychowankowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Owo dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele, wychowawcy i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem lub wychowankiem.
W przedszkolach, szkołach i ośrodkach zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Obowiązkiem dyrektora takiej placówki jest dołożenie wszelkich starań, aby tacy specjaliści w jego szkole byli zatrudnieni.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak należy udokumentować pracę nauczyciela z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu niepublicznym?
Nauczyciel 1/4 czasu poświęca na pracę z grupą, a 3/4 jako nauczyciel wspomagający dziecko.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od 1 września 2018 r. wchodzi przepis nakazujący w niepublicznym przedszkolu umożliwić nauczycielom awans zawodowy? Czy ewentualne nowe rozporządzenie obniża pensum nauczycielom w niepublicznym przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przed mającymi się odbyć rekolekcjami rozdaliśmy uczniom druki zgody na wyjazd do kościoła. Ksiądz, który jest również katechetą w szkole nazwał to łamaniem prawa i przestępstwem. Rodzice wyrażają zgodę na każdy wyjazd i tak potraktowaliśmy wyjazd do kościoła. Czy postąpiliśmy słusznie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę poprosić nauczycieli i innych pracowników szkoły o zdeklarowanie do jakich związków należą? Celem wskazania związków, które muszą zaopiniować arkusz organizacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dokumenty z okresu gimnazjum (statut, procedury, regulaminy) należy uchylić uchwałą?
Co należy uczynić ze sztandarem gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe