Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak rozumieć rozporządzenie MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół i co za tym idzie przydział godzin do dyspozycji dyrektora? Czy dyrektor musi od roku szkolnego 2019/2020 w każdej klasie zaplanować 4 godziny dyrektorskie, czy jedynie w klasach, które rozpoczynają nowy cykl czyli w klasie 1 SP 3 godziny i w klasie IV 4 godziny dyrektorski. Przecież klasa VIII miała zatwierdzoną ramówkę zgodnie z nadal obowiązującym rozporządzeniem z 28 marca 2017 roku gdzie na cykl VII i VIII klasy miała mieć 1 godzinę dyrektorską? Jeśli będę miał przydzielić 8 klasie 4 godziny dyrektorskie klasa 8 będzie miała tygodniowo 40 godzin zajęć, co jest niedopuszczalne.
Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2019 r., poz. 639 nowa ramówka obowiązuje od 1 września 2019 r. we wszystkich klasach szkoły podstawowej, ponieważ przepisy wykonawcze nie zawierają przepisu przejściowego o stopniowym wchodzeniu w życie tylko w niektórych klasach szkoły podstawowej w roku szkolnym 2019/2020. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do ww. rozporządzenia nie są przewidywanie po 4 godziny dyrektorskie w każdym z roczników szkoły podstawowej. Na całym pierwszym etapie edukacyjnym dyrektor ma do dyspozycji łącznie 3 godziny w 3 rocznikach, czyli może przydzielić po 1 godzinie w każdym z roczników od I do III klasy, albo 1 i 2 godziny w dwóch rocznikach i 0 godzin w trzecim roczniku oraz decyduje o ich rozkładzie w poszczególnych klasach. Na całym drugim etapie edukacyjnym dyrektor ma do dyspozycji łącznie 4 godziny w 4 rocznikach, czyli może przydzielić po 1 godzinie w każdym z roczników od IV do VIII klasy albo rozłożyć je nierównomiernie. W związku ze zmianą ramówki należy ustalić, ile godzin dyrektorskich dotychczas w danej szkole zrealizowano w klasach IV-VII, aby ustalić ile godzin jeszcze pozostaje w VIII klasie do zrealizowania z puli 4 godzin na drugim etapie edukacyjnym. W VIII klasie przydzielenie 4 godzin byłoby konieczne tylko, jeśli w klasach IV – VII nie zrealizowano żadnych godzin dyrektorskich. Na marginesie należy dodać, że z załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia nie wynika, że w VIII klasie uczniowie nie mogą mieć łącznie 40 godzin zajęć obowiązkowych z godzinami dyrektorskimi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie aktualnych wzorów świadectw promocyjnych do szkoły podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka była od 1 września 2011 roku do 31 sierpnia 2012 roku na urlopie do poratowania zdrowia. W czerwcu 2012 roku przyznałam nauczycielom dodatki motywacyjne na trzy miesiące (VII, VIII, IX). Pani, która była na w/w urlopie, przyznałam 0%.
W regulaminie jest zapis, że dodatki przyznaje się na czas od 2 do 6 miesięcy i są wymienione warunki mówiące, za co otrzymuje się te dodatki. Jak powinnam postąpić, aby przyznawanie dodatków motywacyjnych było przeprowadzone zgodnie z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację należy prowadzić dla uczniów upośledzonych w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny w ORW. Czy powinni być przypisani do konkretnej klasy w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń posiadający orzeczenie niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym chce od września kształcić się w szkole branżowej pierwszego stopnia. Bardzo zależy tez jego rodzicom, żeby nigdzie nie dojeżdżał, tylko pozostał w tej samej miejscowości. Czy uczeń może uczęszczać do tego typu szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli na miesiąc przed egzaminem słuchacz miał frekwencję wynoszącą 48% z danego przedmiotu, to otrzymuje informacje o niedopuszczeniu do egzaminu. W okresie tego miesiąca są dwa kolejne zjazdy i słuchacz uczestniczy na konsultacjach, a tym samym jego frekwencja ulega wzrostowi do ponad 50% na tych zajęciach oraz ma pozytywne oceny z tych zajęć. Czy w takiej sytuacji gdy spełnił (poprzez uczestniczenie na konsultacjach w przeciągu ostatniego miesiąca przed egzaminem) warunki dopuszczenia do egzaminu możemy go dopuścić, czy też niedopuszczany, ponieważ na miesiąc przed nie spełniał warunków dopuszczenia i otrzymał taką informację ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe