Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak rozumieć rozporządzenie MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół i co za tym idzie przydział godzin do dyspozycji dyrektora? Czy dyrektor musi od roku szkolnego 2019/2020 w każdej klasie zaplanować 4 godziny dyrektorskie, czy jedynie w klasach, które rozpoczynają nowy cykl czyli w klasie 1 SP 3 godziny i w klasie IV 4 godziny dyrektorski. Przecież klasa VIII miała zatwierdzoną ramówkę zgodnie z nadal obowiązującym rozporządzeniem z 28 marca 2017 roku gdzie na cykl VII i VIII klasy miała mieć 1 godzinę dyrektorską? Jeśli będę miał przydzielić 8 klasie 4 godziny dyrektorskie klasa 8 będzie miała tygodniowo 40 godzin zajęć, co jest niedopuszczalne.
Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2019 r., poz. 639 nowa ramówka obowiązuje od 1 września 2019 r. we wszystkich klasach szkoły podstawowej, ponieważ przepisy wykonawcze nie zawierają przepisu przejściowego o stopniowym wchodzeniu w życie tylko w niektórych klasach szkoły podstawowej w roku szkolnym 2019/2020. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do ww. rozporządzenia nie są przewidywanie po 4 godziny dyrektorskie w każdym z roczników szkoły podstawowej. Na całym pierwszym etapie edukacyjnym dyrektor ma do dyspozycji łącznie 3 godziny w 3 rocznikach, czyli może przydzielić po 1 godzinie w każdym z roczników od I do III klasy, albo 1 i 2 godziny w dwóch rocznikach i 0 godzin w trzecim roczniku oraz decyduje o ich rozkładzie w poszczególnych klasach. Na całym drugim etapie edukacyjnym dyrektor ma do dyspozycji łącznie 4 godziny w 4 rocznikach, czyli może przydzielić po 1 godzinie w każdym z roczników od IV do VIII klasy albo rozłożyć je nierównomiernie. W związku ze zmianą ramówki należy ustalić, ile godzin dyrektorskich dotychczas w danej szkole zrealizowano w klasach IV-VII, aby ustalić ile godzin jeszcze pozostaje w VIII klasie do zrealizowania z puli 4 godzin na drugim etapie edukacyjnym. W VIII klasie przydzielenie 4 godzin byłoby konieczne tylko, jeśli w klasach IV – VII nie zrealizowano żadnych godzin dyrektorskich. Na marginesie należy dodać, że z załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia nie wynika, że w VIII klasie uczniowie nie mogą mieć łącznie 40 godzin zajęć obowiązkowych z godzinami dyrektorskimi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek przyjąć ucznia do klasy VII spoza obwodu? Uczeń ten mieszka w innej miejscowości i dwukrotnie powtarzał I klasę gimnazjum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasyfikowany w I półroczu nauki, w II brak podstaw klasyfikacji - nieobecności usprawiedliwione. Egzamin klasyfikacyjny na wniosek matki, za zgodą rady pedagogicznej przeprowadzany jest z programu całego roku ? Ocena z egzaminu jest oceną końcoworoczną ? Jeśli uczeń zdaje egzamin z programu II półrocza - jak uwzględnić ocenę za I półrocze na świadectwie ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel rozpoczynający studia podyplomowe z drugiego przedmiotu np. matematyka może prowadzić zajęcia z tego przedmiotu w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim może uzyskać zezwolenie na nauczanie poza szkołą? Innymi słowy, czy to dziecko może mieć nauczanie domowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel nauczania zintegrowanego kończy zajęcia z dziećmi o godz. 11.35. Na godz. 11.40. pobliskie przedszkole zaprasza klasę wraz z opiekunem na coroczne przedstawienie dla kl. I. Nauczyciel odmawia pójścia z klasą, tłumacząc to zakończeniem swoich zajęć przewidzianych na ten dzień. Jak to wygląda w świetle prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe