Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel etyki? Kiedy Dyrektor ma obowiązek zorganizować lekcje etyki w szkole?
Na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, Dz.U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm. w publicznych szkołach podstawowych naukę etyki organizuje się na życzenie rodziców oraz w szkołach ponadpodstawowych - na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki etyki decydują uczniowie. Obowiązek organizacji zajęć etyki w szkole powstaje, gdy zgłosi się chętnych co najmniej 7 uczniów oddziału, a dla mniejszej liczby chętnych uczniów w klasie lekcje powinny być organizowane w grupie międzyklasowej, jeśli łączie w szkole zgłosi się co najmniej 7 osób zainteresowanych udziałem w zajeciach (§ 2 ust. 1 w zw. z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia).
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli etyki określają przepisy § 3 i 4 w zw. z § 2 pkt 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575, z których wynika, że stanowisko nauczyciela etyki w szkołach może zajmować osoba, która uzyskała poziom wykształcenia wymagany dla danego typu szkoły, czyli posiada dyplom ukończenia: studiów wyższych na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem – czyli ukończył studia na kierunku filozofia lub etyka - oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub studiów wyższych na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu (czyli program studiów obejmuje treści przedmiotu etyka lub filozofia np. na kierunkach humanistycznych), oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studiów wyższych na innym kierunku (specjalności) niż ww., a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu (czyli studia podyplomowe z filozofii lub etyki) oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Według stanowiska MEN z dnia 16 czerwca 2014 r. (www.men.gov.pl), mając na względzie powyższe wymagania kwalifikacyjne, zakres treści przedmiotu etyka określony w podstawie programowej oraz wychowawczy charakter zajęć, dodatkowo w klasach I-III szkoły podstawowej zajęcia z etyki może prowadzić również nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
Studia teologiczne, które kończą księża i katecheci, również obejmują w programie studiów filozofię oraz etykę, formalnie też mogą uczyć etyki z tym, że dyrektor szkoły powinien ocenić, czy katecheta, zwłaszcza który uczy jednocześnie religii w jego szkole, w jego ocenie będzie w stanie sprostać prowadzeniu dwóch przedmiotów, każdego opartego na innym systemie wartości (chrześcijańskich i świeckich) oraz podstawach metodologicznych. Do rozważenia pozostaje także kwestia nastawienia rodziców i w szczególności uczniów, w których świadomości może zacierać się granica między religią a etyką prowadzoną przez katechetę lub księdza.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy na pewno przedkładamy projekty organizacyjne związkom zawodowym, a gdzie ochrona danych osobowych. Arkusz organizacji pracy szkoły zawiera dane dotyczące pracowników i ze względu na ochronę danych osobowych nie powinien być udostepniany osobom nieupoważnionym. Nie mam pewności czy te dane będą chronione i dlatego myslę, że sugerowana formą opiniowania arkusza powinna być jego analiza na terenie szkoły lub placówki
- Czy pracownikowi zatrudnionemu na 3/4 etatu można ustalić dzień pracy z przerwą np. od 7.00 do 10.00 i od 13.00 do 16.00?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem w SP Witaszyce. Proszę o udzielenie odpowiedzi na dwa pytania: 1) jakie są zasady tworzenia oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej i jakie musimy spełnić warunki, aby go uruchomić? 2) wczoraj nauczycielka j. polskiego złamała nogę. Poinformowała, że 1 miesiąc będzie na zwolnieniu, ale może się ono przedłużyć. Czy od 1 lutego możemy zatrudnić na zastępstwo na czas określony innego polonistę, czy mamy poloniście dać zastępstwa doraźne?
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony jest w naszej szkole na umowę o pracę na czas określony od 01.09.2017 do 30.06.2018r. (nasza placówka jest dodatkowym miejscem pracy) od dnia 14.11. 2017 z małymi przerwami przebywa na zwolnieniu lekarskim (14.11-24.11.2017 r.; 7.12–21.12.2017 r.; 02.01.– 7.06.2018 r. Aktualnie na początku czerwca nasza szkola wypełniała załącznik do wniosku o świadczenie rehabilitacyjne z ZUS-u dla nauczyciela od 06.06.2018 r.
Nie mamy informacji o tym czy świadczenie zostało przyznane.
Czy nasza szkoła jako dodatkowe miejsce pracy zostanie o tym powiadomiona?
Czy w świadectwie pracy trzeba będzie wpisać jakąś adnotację o świadczeniu rehabilitacyjnym? Jeśli tak to w którym miejscu i na podstawie jakiego dokumentu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy można rozłożyć potrącenie za strajk na raty? Jeśli rozłożymy na raty, czy jest to kredytowanie finansów publicznych? Jak to się ma do dyscypliny finansowej dyrektora, czy do RIO. Czy dyrektor może ponieść konsekwencje decyzji o rozłożeniu na raty? Wg KP paragraf 7 powinno odliczyć się pełną kwotę, a nie częściowo. Czy dobrze interpretuję?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe