Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel, który prowadzi zajęcia emocjonalno-społeczne w ramach realizacji udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem z niepełnosprawnościami sprzężonymi (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i autyzm)?
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne są zajęciami o charakterze terapeutycznym i organizuje się je dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym, zgodnie z § 10 w zw. z § 6 pkt 2 i ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280). Zajęcia te są zróżnicowane w zależności od potrzeb poszczególnych uczniów, w tym mogą dotyczyć tańca, plastyki, muzyki, socjoterapii, terapii psychologicznej, itp. Kwalifikacje nauczyciela prowadzącego tego typu zajęcia muszą więc odpowiadać prowadzonym zajęciom, a nie są uzależnione od rodzaju niepełnosprawności ucznia, chyba że dyrektor uzna taką potrzebę do ich prawidłowej realizacji, na podstawie § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.).
Ponieważ nie wskazano rodzaju zajęć, jakie mają być organizowane dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem zgodnie z jego potrzebami, niemożliwe jest wskazanie kwalifikacji nauczyciela. Przykładowo terapeuta pedagogiczny, do którego zadań należy rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym (§ 27 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia), mógłby prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne jako zajęcia terapeutyczne w sytuacji, gdy uczeń objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną ma problemy z funkcjonowaniem emocjonalno – społecznym w jednostce oświatowej. W razie innych potrzeb, nauczyciel musiałby posiadać przygotowanie z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii (np. z dziedziny sztuki, psychologii, socjoterapii, itp.). Dyrektor może dodatkowo uznać za konieczne posiadanie kwalifikacji zgodnych z niepełnosprawnością ucznia, np. z oligofrenopedagogiki, obok tych dotyczących prowadzenia określonego rodzaju terapii/zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy ZZ powinny opiniować plan dofinansowania form dokształcania i doskonalenia nauczycieli składany przez dyrektora szkoły do organu prowadzącego?
Czy powinna być podjęta w tej sprawie uchwała RP?
Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: Jak należy interpretować przepis: § 7. ust. 4; Rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 22 lutego 2012 r. poz. 204 ze zm.), w zakresie tworzenia grup koedukacyjnych na lekcjach wychowania fizycznego w szkole ponadgimnazjalnej?; cyt.§ 7. ust. 4; W klasach IV-VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej zajęcia wychowania fizycznego w zależności od realizowanej formy tych zajęć mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. PYTANIE: Czy w szkole ponadgimnazjalnej na zajęciach z wychowania fizycznego (prowadzonych w systemie klasowo lekcyjnym) można tworzyć grupy koedukacyjne, tzn. jedną lub dwie dziewczyny przydzielić do grupy chłopców? Jak zinterpretować zapis, że koedukacja jest możliwa: cyt: "...w zależności od realizowanej formy tych zajęć ..."?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na świetlice w szkole podstawowej można zapisywać dzieci z oddziału przedszkolnego ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel stażysta zatrudniony w szkole na czas 01.09.2018-31.08.2020 -2 lata może zmienić szkołę od 1.09.2019 i w drugiej szkole kontynuować staż?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dowiedziałam się, że od 1 lutego 2017 roku niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie mogą wydawać opinii w sprawie wczesnego wspomagania dziecka. Wiem, że nie dotyczy to spraw już prowadzonych, które mogą dokończyć, zachowują też ważność opinie wydane wcześniej. Prosiłabym o podanie konkretnej wykładni prawa (ustawa, rozporządzenie - paragraf, punkt...).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe