Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Proszę o wskazówkę, jak powinien wyglądać regulamin rady pedagogicznej dla zespołu szkół (sp z oddziałami przedszkolnymi i gimnazjum). W zespole każda rada zachowuje odrębność. Zebrania odbywają się z w zależności od potrzeb; raz spotyka się tylko rada sp, innym razem tylko gimnazjum, a czasem obydwie rady jednocześnie, np w sierpniu, gdy odbywa się przydział zajęć, bo liczna grupa nauczycieli łączy etat w obydwu szkołach. Jak to uwzględnić w regulaminie rady? Czy to mają być odrębne regulaminy dla sp i gimnazjum? Czy można nazwać regulaminem Zespołu?
Art. 62. 1. ustawy o systemie oświaty:
Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.
1a. (uchylony).
1b. (uchylony).
1c. (uchylony).
2. Dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły lub placówki w rozumieniu ustawy.
3. Utworzenie zespołu następuje w trybie art. 58, z tym że akt założycielski wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne.
4. W zakresie uregulowanym odmiennie w statucie zespołu tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek.
Z powyższego zapisu wynika, że wszystko zależy od tego, co dany zespół szkół ma zapisane w statucie. Samo połączenie szkół/placówek nie powoduje, że powstaje wspólna rada pedagogiczna (rada zespołu), ale w statucie zespołu można powołać obok rad pedagogicznych poszczególnych szkół/placówek, radę pedagogiczną zespołu. Wówczas w regulaminie takiej rady (i nie tylko, bo w statucie również) należy wskazać kompetencje tej rady, ograniczając je do spraw, w których może ona decydować (np. budżet) - generalnie wszystko, o czym decyduje się wspólnie. Natomiast rady SP i gimnazjum mogą zachować swoje regulaminy, co jest wskazane ze względu na to, że np. nie wszyscy n-le uczą w obu szkołach i nie wszystkie sprawy będą ich dotyczyć.
Reasumując, w zespole szkół mogą wystąpić:
- regulaminy rad pedagogicznych tylko SP i gimnazjum,
- regulaminy rad pedagogicznych: SP, gimnazjum i zespołu,
- regulamin zespołu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kiedy do szkoły obwodowej należy przyjąć ucznia narodowości Ukraińskiej, które ma już wystawione świadectwo ukończenia klasy II i zostało promowane do klasy III (na Ukrainie rok szkolny zakończył się 26 maja br.)? Czy zgodnie z polskimi przepisami o obowiązku szkolnym jeszcze w miesiącu czerwcu do klasy II, czy w związku z promowaniem ucznia do klasy III od 1 września 2017 do klasy III?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam.
Czy można jeszcze występować o tzw. zbliżenie. Pani posiada wszystkie wymagane kwalifikacje do nauczania w-f, ale oprócz tego jest z wykształcenia inżynierem ochrony środowiska, a w szkole nie ma komu przydzielić trzech godzin przyrody.
Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest właściwy tryb uchwalenia programu wychowawczego szkoły oraz szkolnego programu profilaktyki? Z Ustawy o systemie oświaty (art. 54.2) wynika, że inicjatywa uchwalenia należy do rady rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. Z kolei z rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół § 2 ust. 2 wynika, że wspomniane programy uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego. Wobec tego według mnie powinniśmy stosować przepis z wyższego w hierarchii aktu prawnego, czyli ustawy. Czy mam rację? Co oznacza w tym kontekście wyrażenie „w porozumieniu z radą pedagogiczną”? Czy po uchwaleniu tych programów przez radę rodziców rada pedagogiczna może wprowadzić poprawki, czy tylko je akceptuje lub nie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawność ruchowa) będący uczniem niepublicznej szkoły przysposabiającej do pracy może nie uzyskać klasyfikacji (obecność ucznia na zajęciach 90%) w III klasie w/w szkoły. Możliwość wydłużenia nauki o jeden rok na danym etapie została już zrealizowana też w klasie III?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniam nauczyciela na umowę o pracę na czas określony(długotrwałe L-4) od 01 marca br. Czy mogę podpisać umowę do 22 czerwca(zakończenie zajęć dydaktycznych), czy terminem zakończenia umowy powinien być dzień 31 sierpnia 2011 roku)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe