Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje są wymagane od nauczycieli, którzy pracują w grupie specjalnej dla dzieci z orzeczeniami z kształcenia specjalnego w przedszkolu. Ilu nauczycieli powinno pracować w grupie specjalnej? Czy w takiej grupie może pracować osoba, która jest w trakcie studiów licencjackich z pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej?
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli określa rozporządzenie MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz. 2102).
Mając na uwadze ogólnikowość pytania zgodnie z § 16 cytowanego rozporządzenia kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych i oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy oraz w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych posiada osoba, która:
1) ukończyła:
a) jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:
– pedagogika specjalna w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
– pedagogika specjalna w zakresie innym niż określony w tiret pierwszym i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, lub
– logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, lub
– na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub
b) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, lub
3) ukończyła studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
4) ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki w zakresie przygotowującym do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, lub
5) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, lub
6) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz ukończyła:
a) studia podyplomowe w zakresie przygotowującym do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną lub
b) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, lub
c) kurs kwalifikacyjny w zakresie przygotowującym do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.
O tym ilu nauczycieli i o jakich kwalifikacjach powinno pracować w grupie specjalnej decyduje dyrektor mając na uwadze zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego (art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe - Dz. U. z 2024 r. poz. 737).
Osoba, która jest w trakcie (a także po ukończeniu) studiów licencjackich z pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej nie posiada kwalifikacji do pracy w szkolnictwie specjalnym, zatem może zostać tam zatrudniona w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela tylko za zgodą kuratora oświaty (art. 10 ust. 9 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację, jakie dokumenty są niezbędne do funkcjonowania niepublicznego przedszkola terapeutycznego? Pytanie wiąże się z otwarciem nowej placówki. Pytanie wiąże się z otwarciem nowej placówki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący szkołę (dokładnie gmina) może odmówić wypłacenia odpraw nauczycielom zwalnianym z powodu likwidacji szkół? Jeśli tak, to w jakim przypadku i na jakiej podstawie prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- WITAM, PROSZĘ O PODANIE PODSTAWY PRAWNEJ ODNOŚNIE KONIECZNOŚCI OPINIOWANIA PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ ARKUSZA ORGANIZACYJNEGO SZKOŁY I ODPOWIEDŹ NA PYTANIE: KIEDY TAKI ARKUSZ NALEŻY OPINIOWAĆ- PRZED ZŁOŻENIEM DO ORGANU PROWADZĄCEGO W KWIETNIU, PO ZATWIERDZENIU PRZEZ ORGAN W MAJU, CZY W SIERPNIU PRZED ROZPOCZĘCIEM NOWEGO ROKU SZKOLNEGO. POZDRAWIAM.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki może podjąć dyrektor wobec nauczyciela, który nie zrealizował wszystkich godzin z art. 42 Karty Nauczyciela? Godziny rozliczane są w cyklu półrocznym, więc nauczyciele rozliczani są z nich na koniec półrocza i roku szkolnego. Co powinnam zrobić w sytuacji, kiedy nauczyciel nie zrealizuje do końca tego roku wszystkich godzin karcianych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jako szkoła publiczna podlegamy przepisom o kontroli zarządczej. Naszym obowiązkiem jest prowadzenie dokumentacji kontroli zarządczej. O jakiego typu dokumentację chodzi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe