Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie obowiązki i uprawnienia ma dyrektor jako przewodniczący rady pedagogicznej?
Do zadań dyrektora należy zwołanie posiedzenia klasyfikacyjnego i ustalenie harmonogramu jego przebiegu. Podczas obrad dyrektor z kolei czuwa nad ich właściwym przebiegiem – by podsumowanie wyników uczniów przebiegało sprawnie, a omawianie konkretnych przypadków i podejmowanie decyzji odbywało się bez zbędnych konfliktów. Jakie obowiązki i uprawnienia ma dyrektor jako
Ogólne obowiązki rady pedagogicznej
Art. 41 i 42 ustawy o systemie oświaty podają katalog przykładowych uprawnień rady. Wskazane kompetencje można podzielić na:
- kompetencje stanowiące (art. 41 ust. 1), do których zalicza się:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po - zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
- kompetencje w zakresie opiniowania (art. 41 ust. 2), np.:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- projekt planu finansowego;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Obowiązki rady pedagogicznej dotyczące klasyfikacji i promowania uczniów
Poza ustawą o systemie oświaty również rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych określa uprawnienia rady pedagogicznej.
Należą do nich:
- wyrażenie zgody na egzamin klasyfikacyjny ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności (§ 17 ust. 3);
- postanowienie o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego (§ 20 ust. 2);
- promowanie do klasy programowo wyższej/semestru programowo wyższego ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są realizowane w klasie programowo wyższej/semestrze programowo wyższym (§ 21 ust. 10).
Kiedy rada pedagogiczna przejmuje kompetencje rady szkoły?
Jeśli w szkole nie została powołana rada szkoły, jej zadania przejmuje rada pedagogiczna, jak przewiduje w art. 52 ust. 2 ustawy. Wówczas rada przygotowuje projekt statutu i jego ewentualne zmiany oraz uchwala statut.
Obligatoryjny skład rady pedagogicznej
Zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy w zebraniach rady pedagogicznej biorą udział:
- dyrektor szkoły;
- wszyscy zatrudnieni w szkole nauczyciele;
- pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie.
Dodatkowi uczestniczy rady pedagogicznej
Ponadto przewodnicy rady za jej zgodą lub na jej wniosek może zaprosić do uczestniczenia w posiedzeniu:
- przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji, np.:
- organizacji harcerskich.
Osoby zaproszone mają jedynie prawo do głosu doradczego, a zatem nie biorą udziału w głosowniach nad uchwałami rady, a tylko w dyskusjach na forum
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące dni wolnych od zajęć, które są wyznaczone przez dyrektora w wymiarze do 8 dni w ciągu roku szkolnego dla szkół podstawowych. Nie wykorzystaliśmy spośród tych dni, trzech dni, przeznaczonych na rekolekcje- tj.18,19, 20 marzec. Czy w związku ze zmianami spowodowanymi koronawirusem możemy je wykorzystać (aby uczniowie mogli odpocząć) w innym terminie na podstawie decyzji dyrektora do końca roku szkolnego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W statucie szkoły widnieje zapis dot. stanowiska kierowniczego wicedyrektora. Dyrektor szkoły planuje utworzyć stanowisko kierownicze drugiego wicedyrektora. Jak prawidłowo powinno przebiegać wprowadzenie zmian do istniejącego statutu szkoły? Czy rada pedagogiczna jest organem właściwym do przyjęcia zmian w treści istniejącego statutu szkoły? Czy właściwą formą zmian będzie aneks do statutu? Nadmieniam, że aktualny statut szkoły został zmieniony już aneksem nr 1. Czy dopuszczalne jest wprowadzenie aneksu nr 2, czy też należy przygotować nową wersję statutu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o zredagowanie pisma do organu prowadzącego informującego o odbywających się w szkole rekolekcjach wielkopostnych w oparciu o nowe podstawy prawne.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Na jaki okres opracowuje się indywidualny program zajęć dla dzieci w grupie rewalidacyjno-wychowawczej z niepełnosprawnością głęboką?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mamy w szkole procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia wprowadzone przez poprzedniego dyrektora, ale chciałabym je zmienić. Czy powinnam powołać zespół do opracowania i jak je wprowadzić?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe